Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.06.2009 10:03 - И днес се случват чудеса в Горни Воден
Автор: cudo Категория: Хоби   
Прочетен: 22751 Коментари: 3 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Горден Воден е квартал на Асеноеград, градът на булките. Там и досега се случват чудеса, знаменията се случват пред иконата на Света Богородица Одигитрия /Блаженната/. 
image
Иконата е рисувана с темпер върху дърво от неизвестен автор през 16 век и е със сребърен обков, който тежи 2 кг. Заради характерните колан и три златни ябълки, изписани в изображението, светинята е популярна и като "Златната ябълка".
Безброи  са чудесата, извършени от Богородица пред нейната чудотворна икона от 16 век до сега, откакто е построен храмът в Горни Воден. Толкова са много чудодейните дела, че само малка от свидетелсвата са от тях са описани и се пазят в поименници в музея в Асеновград, а за други историците съдят по дарените на иконата украшения. Живи са и свидетествата, които се носят от уста на уста до сега. Най-известното от тях се свързва с царското семейство. Княгиня Евдокия, сестра на цар Борс III, преспала под купола на храма през 1934 година и оздравява от дълго мъчила я невярна болест. За благодарност Борис III дарява на храма мрамор, с който облицоват пода и едно златно енголпие - специален медальон, който носят само висшите духовници.
Иконата е чест гост на съседнит общини и винаги събира около себе си множество поклонници.
image
А, от стари времена, всяка година по средата на Великденския пост в църквата на Горни Воден се стичат жени от цяла България за празника на „Златната ябълка". Името на празникът - "Златната ябълка" е свързан с чудо, извършено от Божията Майка чрез иконата в през далечната  1765 година. Това събитие е описано в синаксар за златната ябълка от Ананий Клинис, игумен на манастира “Св.Св.Кирик и Юлита”:
“В този ден, петата събота на Виликия пост,православните отдават акатисна похвала на Пресветата, Пречиста ,Преблагословена Владичица наша Богородица и присно дева Мария, възпоменание на светата чудотворна икона на Пресветата Богородица,наречена “Благодатна”, която се намира в свещения стар храм в село Воден.Чрез тази света и чудотворна икона Пресветата Майка, изпросвайки от Христа, ни дарява безбройни,благодатни изцеления на телесни и душевни недъзи.
Възпоменание на чудото с неплодната жена, която като беше засъняла за празника на благодатната Богородица Дева Мария,поради дългия път, не можа да получи благословен хляб и като счете това за лош знак, ридаеше и се окайваше за своята неплодност.
Йереят, като чу плача и риданията на жената много се натъжи и като не намери и троха, останала от благословения хляБ, разбирайки причината за мъката на жената,смут обхвана душата му. И видя старецът/йереят/ една ябълка, оставена в дар пред светата, чудотворна икона,”Благодатна Богородица Дева”, взе я и я даде на жената / неплодната/ като благословение, а тя като прие ябълката с гореща вяра се успокои.И не след много време жената се оказа трудна.Като се роди рожбата й, от вяра и благодарност към Божията Майка, тя употреби много средства и богато украси светата икона, като даде да изковат една златна ябълка и я дари за спомен на Великата благодат.
Поменете ме всички, които четете и слушате този синаксар, като кажете за мене грешния Ананий Клинис, Бог да го прости и помилва."
От тогава миряните вярват, че жени, които имат проблем със забременяването, след като им се прочете молитва за рожба пред чудотворната икона и изядат благословена ябълка с дръжката и семената, скоро зачеват.
image
Празникът е посветен на Света Богородица като пазителка на майчинството. Именно и затова бъдещите родилки носят хлебни питки, които след оогослужението раздават на миряните в храма, а иконата украсяват с цветя и ябълки.
Ритуалът за рожба е също доста интересен, той включва и изплитане на специален колан от три бели конеца. Той бил даден от Пресвета Богородица на бездетна жена, нощувала в храма през 1919 г. Божията майка й се явила в съня и й заръчала при изгрев-слънце да излезе на храмовата порта, където ще я чака жена с три бели макари. С конците да обиколи храма и да изплете коланче, което да носи на кръста си, докато роди рожбата си. Тази повеля на Богородица се изпълнява в храма и до днес.

image

История
Иконата на Света Богородица Одигитрия е рисувана с темпера върху дърво от неизвестен автор през 16 век. Образите са изписани върху дърво, а иконата е покрита със сребърен обков, който тежи 2 кг. Заради характерните колан и три златни ябълки, изписани В изображението, светинята е популярна и като „Златната ябълка".
Храмът датира от началото на 17 век, като е претърпял и две обновления през 1833г и през 1896 г., когато е въздигнат в сегашния си вид и размер.

Местоположение

кв. Горни Воден, общ. Асеновград. Горни Воден, в миналото самостоятелно село, е присъединено към Асеновград като негов квартал през 1986 г. Намира се в западната част на града, на 17 км южно от Пловдив. Общината е разположена по двата бряга на река Асеница (Чепеларска, Чая). На север покрива малка част от Тракийската низина, а на юг обхваща обширни площи от Родопите, поради което значителна част от терена е силно пресечен и наклонен. Територията и е 615 кв. км. Това представлява 10.3% от територията на Пловдивска област и 0.55% от територията на страната. Съседни общини са Родопи, Лъки, Баните, Първомай и Садово. По територия Асеновградската община е на трето място в областта след община Карлово и община Родопи.





Тагове:   Горни Воден,   майка,


Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - искам само да вметна, че света Бо...
26.06.2009 17:33
искам само да вметна,че света Богородица Одигитрия означава -Пътеводителката,а не Блаженната .
цитирай
2. анонимен - Разкаяние.Повярвайте, в този храм се случват чудеса!
20.07.2010 13:21
Мили Боже, свети Боже,
Ти що всичко в мене знаеш,
кажи Боже що в душата,
крия тъмни страшни мисли,
чак не мога да повярвам,
те от мен ли за сградени.
Дълго време рожба чакам,
дълго време чакам знак,
ето в храма влизам със надежда,
Всичко давам тебе Боже,
само дай ми ценен дар,
скъпа рожба на сърцето,
най-богатия олтар.
И не мина много време,
Бог молитвата е чул,
В мен най-ценен плод узрява,
Вярно ли е Боже туй,
как със лекота даряваш ,
щом молитвата си чул.

И щастлива и прекрасна,
сещам се за храма аз,
как разказаха ми притча,
за сполучили човеци,
дето са дарили нещо ценно за възхвала,
златен дар на Бога даден,
но той мери ли се даже
с рожбата, която Бог,
е посял във мен с любов.

И аз сещам се, че там, когато
слушах чудодейна притча имах на ръката гривна,
златна, тежка и масивна.
и във знак на преклонение,
обещах да я даря,
ако чуе ми молитвата,
щях да му я посветя.

И сега, когато имам най-безценния си дар,
Във душата ми се дигна,
тъмна и свидлива хал.
Гривната си да даря ли,
Ами ако я откраднат,
Бог дали я иска,
Оправдания покварни душата ми лимон изстиска.

А отвътре ритат лудо, мънички крачета,
Под сърцето ми расте, на детето ми сърцето.

И замислям се тогаз,
Колко проста и коварна,
Е душата ми измамна.
Може ли да се сравнява,
Живот даден за възхвала,
с гривна златна и красива,
Ала празна, не е жива.
Колко гривни, колко злато,
може да си носи всеки,
но детето се дарява, само свише, и во веки..

И безкрайно се срамувам,
И безкрайно съм огорчена,
От човешката природа,
Майка просеща за рожба,
Гривна златна не дарява,
Туй аз ли съм не зная вече,
Злото в мен ме уморява.

И разкаяна и тъжна,
Ръце сплела за молитва,
плача и се моля Богу,
ако може опрости ме,
Мили Боже разбери ме.
има в мен едно зрънце,
то от теб не е посято,
то е тъмно и коварно,
зло безкрайно в него дреме,
скрито ми е във душата,
то е на тъмата семе.

Гривна златна и масивна,
на ръката ми стои,
ала
цитирай
3. анонимен - продължение
21.07.2010 17:03
рожба в мене рита-
Кой ли тях ще ги сравни?
И преди аз имах гривна, и преди
се кичех славно,
Но утробата ми беше тъжно празна и безславно,
ходех по житейски друми,
гледах как растат децата,
на приятели, роднини,
а аз бях сама горката.

И сега от болка тъжна,
Падам на колене,
Пред иконата, която в мене сложи Боже семе.
Гривни, злато и синджири
Всеки може да накичи,
Но повярвайте не могат
Като рожба да обичат.

Прости ми Боже, моля те, прости ми!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: cudo
Категория: Хоби
Прочетен: 1504627
Постинги: 80
Коментари: 440
Гласове: 3467
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Любим линк
2. Наука, изкуство, хоби, бизнес Приятелската обич казва: "Ако някога се нуждаеш от нещо, аз ще съм тук"
3. Раннохристиянската базилика край село Лютиброд
4. Любим линк
5. muzika
6. Любим линк
7. Приказката не свършва дори и тогава, когато Героите спрат да Вярват в нея, защото има Надежда щом Сърцето все още Тупти!
8. Бързо, ефикасно и безопасно! Независимо дали Вашето Ранчо е 500кв/м или Хасиендата Ви е 20 кв/м, няма проблем, Джеронимо е насреща.
9. блогът на Мина
10. Ти си такъв,каквото е твоето силно желание. Каквото е то,такава е и волята ти.
11. По дрехите посрещат, а по визитката запомнят. Всеки ден средно се срещаме с четирима непознати. За някои от нас, тези срещи са голям шанс да намерям нови полезни контакти. При тези същите срещи, вече се е превърнало в ритуал обмяната на визитни картички.
12. Да спасим шест годишният републикански шапион по карате на България
13. Бизнесът ми носи 4 000 000 на година. Само не казвай на съдружника ми. Имам хубава дългокрака секретарка. Само не казвай на жена ми. Въобще аз съм толкова умен и оправен! Само не казвай на никой, че отново сам си говоря!
14. Сърцето на царя е в ръката на Господа, както потоците водни: Той го насочва, накъдето поиска " /Притч.21:1/