Прочетен: 2699 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 22.12.2011 17:46
Подозрението че нещо не е наред с еврейската история - си е подозрение, а експертите сигурно с лекота биха опровергали това мое съмнение. Много пъти ми се е случвало, когато дискутираме Новата Хронология на Фоменко и Носовски(които дискусии аз водя вече дузина години в Германия) моите опоненти да приведат следния убийствен аргумент: „а вие не знаете ли, че в еврейските книги всяка година в продължение на над 3000 години, са се документирали всички събития от еврейската история?!” А аз честно казано, това не го знаех и не се стеснявах да си го призная, но на мен гледаха като на луд и неграмотен, как така не знам неща, които са известни на всички(силата на митовете е непреодолима).
В търсене на експерти аз се обърнах към статията „ Историография” на споменатата вече Електронна Еврейска Енциклопедия, с надеждата там да намеря подробно описание на тези многобройни еврейски книги по еврейска история. В действителност, ако смятаме само началото на нашата ера, то трябва да са написани най-малко сто книги (най-малко една на поколение). Само така може да бъде постигната достоверност в описанието на всички събития от еврейската история. При това най-голяма достоверност биха имали тези книги, които са написани от обективни свидетели или в по-лошия случай, просто от съвременници, макар че и те може да сгрешат, като интерпретират невярно чужди съобщения, или са принудени да се опират на непроверени слухове и т.н.
И наистина, още в първата статия по този въпрос намерих обнадеждаващо твърдение: „Приемствеността на историческото самосъзнание на еврейския народ е намерило отражение в хрониките и историческите описания, които може да се проследят по протежение на цялата му история”. Ето сега, си помислих, ще видя дълъг списък от автори и произведения, от всички векове. Или най-малко препратки към литература в която може да се намери подобен списък. Но ето какво ни съобщава този уважаван източник:
„Макар в древността у евреите да не е възникнала историческа наука (както при гърците), в колективната памет на народа са се съхранили решаващите събития от националното минало, и ярко се е проявил стремежа към фиксирането им в писменна форма.”
А това звучи малко обезнадеждаващо-нали? Как така евреите не са успели да създадат ”историческа наука”, макар ”… ярко се е проявил стремежа към фиксирането им писменна форма”, на собственото си минало, тоест създаването на собствена история?! И после, в каква форма са създавали те своята история? Под формата на религиозни догми? Или под формата на не толкова качествени произведения, които не издържат и минимална проверка за научност?..
Веднага след тези встъпителни думи на статията „Историография”, следват два раздела посветени на библейския период от еврейското минало: „Библия” и „Период на Втория Храм”. Аз мога да им направя подробен анализ и да покажа, че не сто, а даже петдесет книги по история не са упоменати там. А са цитирани няколко раздела от Библията, като е написано че някои от влезлите в Библията съчинения от еврейски автори„ представляват по-скоро художествени, отколкото исторически произведения”. Освен книги Макавеи, които не влизат в еврейския канон на Библията, аз успях да намеря само три еврейски (а някои от тях не са и еврейски) историци (или не точно историци).
-еврейския теолог и елинистически философ Филон Александрийски.
-неговия съвременник историк и философ Николай Дамаски, който макар да не е евреин, уж оказал голяма влияние на еврейската историография (а тя къде е?) със своята световна история, която уж се състояла от 12 х 12 = 144 книги (съхранени са само отделни фрагменти от неговите трудове и славата му на велик историк), и
-пишещия на латински, великия Йосиф Флавий, който „се явява един от най-големите историци на древността”, а всъщност даже не е от епохата на Възраждането, както считат някои критици на историята.
Но аз ще оставя това упражнение на читателите, които могат да броят до петдесет (да видим какво ще направят те, с отнасяната към Йосиф Флавий фраза” Той използвал и цитирал много ценни източници и документи”, може би те ще видят в нея липсващите десетки автори), и само ще приведа две фрази от заключителния абзац на раздела „Период на Втория Храм”: ”В Талмуда и Мидрашето липсва свързаното повествование за историческите събития (даже името Юдея не се споменава). Там е съхранен само намек за събитията, свързани с разрушаването на Храма, римското владичество и т.н.”.
Накратко, никаква историческа библиотека не са създали евреите от древните времена.
ЕВРЕЙСКАТА ИСТОРИОГРАФИЯ ПРЕЗ ПЪРВОТО „ХРИСТИЯНСКО” ХИЛЯДОЛЕТИЕ.
И така, еврейската историография от първото хилядолетие на писмената история на евреите не издържа проверката. Да видим как стоят нещата със следващото хилядолетие от тяхната история, или казано по друг начин , първото хилядолетие от новата ера.
Може би, сега еврейската историография ще влезе в силата си и ще ни позволи да говорим за две достоверни хилядолетия от еврейската история. За тази цел, ще се върнем на познатата ни вече статия „Историография”.
Нейния трети раздел е озаглавен „Еврейски хроники.Средните векове и епохата на Възраждането”. В този раздел още отначало ни съобщават, че в течение на няколко столетия след потушаването на въстанието на Бар –Кохба „ еврейската историография преживява застой”. Което е доста озадачаващо: нали възникването на еврейски диаспори би трябвало да доведе(според нормалната логика), към стремеж да се запише историята за да не се забрави, или най-малкото да доведе до появата ако не на исторически, поне на художествени произведения. Да, ама не. Няма подобни произведения и по-нататък в протежение почти на 700 години! Или както пише в статията, единственото изключение през този период (до 8 или до 10 век) се явява книгата "Седер олам рабба" (около 150 г.), която е опит да се определят хронологичните рамки на библейските събития. Възстановяването на дейността на еврейските хронисти в Италия през 8 век, води до опита да се предадат на иврит (има се в предвид древноеврейския език, който не трябва да се бърка със езика на съвременен Израил, който е възникнал на основата на древноеврейския през 20 век, но съдържа многобройни заемки от други езици, в това число и от славянските- бел. Авт.) книгите на Йосиф Флавий в една хроника (приписва се на Йосиф бен Горион) написана през 10 в.”
Според мен е малко трудно да отнесем „хронологичните рамки на библейските събития” към историографията на първото хилядолетие от новата ера, както твърди статията за "Седер олам рабба". Ето я и цялата статия, понеже съдържа любопитни указания за еврейското летоброене:
"Седер олам рабба" се споменава в Талмуда като съчинение на таннаим Иоси бен Халафт (Jose ben Halafta) живял през 2 век от новата ера, макар да е известно, че не той е бил автора на това съчинение. "Седер олам рабба" се дели на три части, всяка от които се състои от десет глави. В първата част е хронологията на основните събития от сътворението на света до смъртта на Мойсей; във втората част- от преминаването на Йордан от израилтяните до убийството на израилския цар Захари (средата на 8 век преди н.е.); в третата от убийството на Захари до въстанието на Бар –Кохба. Книгата е написана на иврит(виж моята бележка за това по-горе – бел.авт.) и съдържа мидрашистки интерпретации на библейски текстове, използвани за хронологически пресмятания. По всяка вероятност, автора на съчинението се опира на древна традиция, която е послужила и на еврейско елинистичния хронограф Деметрии( 3 в.пр.н.е.) за неговите хронологични изчисления.
Основните издания се печатат по ръкописа от 1711г. от Амстердам (да не си помислите нещо !!-бел.авт.), който съдържа сефарадско –източния вариант на съчинението, а и също по Бодлеанския ръкопис (съхранява се в Оксфорд), който вероятно се явява франко-германския вариант. Бодлеанският ръкопис е направен от френски преписвач, най-вероятно през 1315г. Древни ръкописи на "Седер олам рабба" се съхраняват също и в библиотеки в Париж, Мюнхен (надали те са написани преди 1315 г., иначе автора на статията непременно би го отбелязал-бел.авт.).
Текста е претърпял няколко редакции- няколко места от него, цитирани в Талмуда, липсват във варианта оцелял до наши дни, който от своя страна има някои по-късни добавки. Последното събитие е отнесено от автора към 68 г. (според съвременната наука, Храма е бил разрушен през 70 г.).Това пресмятане се утвърждава в еврейската хронология много по-късно (а може би, в действителност е бил предложен по-късно-бел.авт.) .Еврейската хронология от Талмудическия и след талмудическия период е приемала като отправна точка за броене началото на Селевкидската династия (312 г.до н.е.) –така наречения минян щарот (Minyan Shtarot), едва с упадъка на вавилонските центрове, и превръщането на Европа в център на еврейския живот, броенето от началото на Селевкидската ера губи своя смисъл и бива заменен с броенето „от сътворението на света”. "Седер олам рабба" също така съдържа и легенди и разкази от Талмуда и Мидраша.”
Интересно, защо Талмуда лъже относно авторството на "Седер олам рабба", и защо за древните ръкописи на това историческо произведение не е указано, колко именно древни са те? Освен това, остава загадка, как е дошло подобно произведение до френския преписвач след над 11 века. Също така защо толкова важно съчинение не е било напечатано до 1715 г.(до тогава е имало само ръкописи) , и на какво основание ръкопис от неизвестен автор е отнесен към 150 г от н.е.
Още едно средновековно историческо произведение от хронологично естество(нямам нищо против добрата хронология, напротив-обичам я. Но историята трябва да отразява миналото не само на ниво съотнасяне на събития на времевата ос) упоменато в разглежданата Еврейска Енциклопедия е "Седер олам зута" (малкия седер олам). Между двете произведения има няколко века разлика. Ето и описание взето от тази енциклопедия на това произведение:
„Хроника, съставена от неизвестен автор през ранното средновековие (най-вероятно 804г.). Написана е предимно на иврит (който тогава не е съществувал. Виж моята забележка по горе. Отъждествяването на съвременния иврит с древноеврейския език е само един от хилядите примери на фалшификация на историята с идеологически цели-бел.авт.) и частично на арамейски. Първите шест от десетте глави на книгата съдържат хронологията на 50 поколения-от Адам до иудейския цар Иехояхин ((יְהוֹיָכִין; Иехония, Иояхин), отведен от Навуходоносор във Вавилония, а останалите четири глави са посветени на хронологията на следващите 39 поколения- от Иехояхин до края на вавилонския екзилархат(http://bg.wikipedia.org/wiki/Екзиларх ). За разлика от Седер олам рабба, в това съчинение автора разглежда основно въпроси касаещи хронологията, и само понякога цитира разкази и легенди от Библията, Талмуда и Мидраша (http://bg.wikipedia.org/wiki/Мидраш) . Целта му е да покаже, че династията на вавилонските екзиларси принадлежи на Давидовия род и завършва когато Мар Зутра (http://en.wikipedia.org/wiki/Mar_Zutra) отива от Вавилон в Ерец Израел през 520 г. Списъка на екзиларсите през 4 и 5 век е важен източник на исторически сведения за този период.. Основаната на тези две съчинения хронология е била приета от средновековните еврейски автори, докато Азарио бен Моше де Роси не я подлага на съмнение и критика.”
„Изглежда”, „анонимен еврейски автор”, „разкази и легенди”, „списък с екзиларси”- това са част от думите използвани в енциклопедията. Но каква информация ни дава това за историята на евреите в Европа? Никаква! Даже повече от нищо; излиза, че еврейска историография от първото хилядолетие на новата ера касаеща еврейската диаспора практически отсъства. Само в самия край на този период е споменат един източник:” ценна информация за историята на еврейството в Месопотамия в периода между завършването на Талмуда и 11 век се съдържа в писмото, което е написал Шрир бен Ханин, гаон на Пумбедита, талмудист на Кайруан (987)” Но и тук не става дума за европейските евреи, които уж са играли важна роля в живота на средновековна Европа.
Изглежда, историята на евреите в Европа през това първо хилядолетие, минава и без историография.
Евгений Габович (Германия)
Следва продължение.
Началото на темата:
iulii.blog.bg/history/2011/12/21/vyprositelnite-okolo-istoriiata-na-evreite.870533
iulii.blog.bg/history/2011/12/21/a-syshtestvuva-li-vyobshte-evreiska-istoriografiia.870552
Те умряха за България.
Цар Симеон II с обръщение към бъдещите п...
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. deathmetalverses
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata