Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.05.2012 18:35 - Защо православни и католици празнуват Великден на различни дати?
Автор: grigorsimov Категория: Политика   
Прочетен: 6795 Коментари: 1 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
"Защото в такова важно дело и при извършването на такова тържествено богослужение е неприлично да се показва несъгласие. Спасителят ни е поставил един ден на нашето избавление... колко е непохвално и непристойно в едни и същи дни едни християни да постят, очаквайки Възкресението, а други вече да празнуват и да се радват на Пасхалните дни".
Така светите отци от Първия вселенски събор, проведен в Никея през 325 г., обосновават нуждата всички християни да честват Възкресението в един и същи ден. За съжаление и тая година католиците по цял свят ще посрещнат Христовата Пасха на 8 април, а православните - на 15-ти.

Това разделение продължава от 430 години насам. Защо е така? И можем ли да го превъзмогнем?


В годината на кръстната смърт на Господа юдейската пасха /Песах/ се падала в петък и събота. Спасителят бил разпнат в петък, 14 нисан. В събота Той останал телесно в гроба, а в ранните часове на неделята възкръснал. За да се спази истинността на евангелските събития, още в I век много християнски общини празнували Възкресението след Песах. Но имало и такива, които го чествали заедно с евреите. Именно затова светите отци на Първия вселенски събор, по внушението на Светия Дух, чиято помощ изпросват, установяват единни правила за изчисляване датата на християнската Пасха (Великден). Тя е едно уникално съчетание между слънчевия, юлиански календар и лунния, ползван от евреите. За да отговаря на евангелската истина, тая дата не бива да е преди пролетното равноденствие по Юлианския календар и не след появата на първата нова луна.

Така чрез сложни изчисления се съставят т.нар. Пасхалии - църковни астрономически таблици с неделите, в които се пада Великден от първите години на новата християнска ера до необозримото бъдеще. Повече от 12 века християнският свят ги следва, независимо че вече се е разделил на католици и православни. През 1582 г. папа Григорий, амбициран да въздигне поразклатения авторитет на Рим, въвежда ново летоизчисление, премествайки датите с 10 дни напред, за да се навакса "изоставането" на действащия от времето на Юлий Цезар календар.

Днес всички сме хипнотизирани от митологемата, че науката е на страната на новия, григорианския календар, но това не е така. Още тогава срещу календарната реформа се обявяват Коперник, Галилей, Джордано Бруно, учените от Сорбоната и виенския университет, както и още много научни авторитети и институции. И до днес науките историческа хронолгия и астрономия ползват при своите изчисления юлианския календар.

По същество нововъведението дори не може да се нарече календар, защото паразитира на гърба на юлианския, използвайки неговия ред, като само прибавя по някой ден на определено число години. Това обаче нарушава съгласуваността между юлианския и лунния календар по отношение датата на Пасха и в много случаи тя се пада едновременно с юдейската, а понякога и преди нея. Нещо, което нарушава и изопачава евангелската истина, охранявана строго от постанолвението на Първия вселенски събор. Неслучайно тогавашният Вселенски патриарх Йеремия II не само върнал пратениците с богатите дарове на папа Григорий, но веднага свикал нов църковен събор, който постановил: "Който не спаза обичаите на Църквата и онова, което са ни заповядали седемте св.Вселенски събора за Светата Пасха и Месецослова и добре са ни законоположили да спазваме, а желае да следва григорианската Пасхалия и заедно с безбожните астрономи противодейства на всички решения на св.събори, като желае да ги измени, такъв да бъде анатема отлъчен от църквата и от събранието на верните".

Това е един от основните аргументи на православния свят да отхвърля тъй популярната в последните десетилетия идея за общо празнуване на Възкресението "в името на любовта", която кой знае защо се противопоставя на истината. Всички православни поместни църкви смятат, че общото празнуване е възможно само ако папата се върне към древните правила на Църквата за изчисляване на Пасхата. Ватиканът обаче мълчи по въпроса. В същото време икуменическо-масонските кръгове постоянно подхвърлят някакви идеи за "улесняване" празнуването на Великден чрез застопоряването й в точно определен ден през пролетта. Това всъщност "застопорява" изкривяването на историческата истина за Възкресението, което отново често би изпреварвало или съвпадало с Песах. Би объркало и целия богослужебен кръг през годината, който се определя от цикличния характер на Пасхата.

Напоследък се лансира и мнението, че един православен вселенски форум има право да вземе решение за промяна на Пасхалията. В православната Църква обаче е установено всеки следващ събор да приема безусловно и препотвърждава решенията на предишните, а не да ги отменя. Обратното се смята за хула срещу Светия Дух, който е ръководил съборите.

И до днес, още от апостолско време, Благодатният огън на Гроба Господен пада винаги на православната Велика събота, а не на католическата. Само в годината, когато Йерусалимската патриаршия приема папското летоизчисление, Свещеният Огън не слиза и старият календар тутакси е върнат. Пред тази Божествена санкция би трябвало да замлъкнат всякакви мъдрувания на учени модернисти и григориани-новостилци. Така че решението на въпроса е не другаде, а в ръцете на римския папа.

Благодатният огън слиза в Йерусалим на православната Велика събота.





"Ако епископ, презвитер или дякон празнува светия ден на Пасхата преди пролетното равноденствие заедно с юдеите, да бъде низвергнат от свещения чин."

Седмо апостолско правило



"Всички, които дръзват да нарушават постановлението на светия велик Събор, станал в Никея... да бъдат отлъчени от общение и изключени от Църквата, ако продължават упорито да се противят на доброто постановление. Това се отнася за миряните. Ако пък някой от предстоятелите на Църквата, епископ, презвитер или дякон, след настоящото решение дръзне, за развращаване на хората и за смущение наЦърквата, да се отдели и заедно с юдеите да празнува Пасхата, такъв св.Събор отсега още осъжда да бъде чужд на Църквата, понеже е станал причина не само за своя грях, но и за разстройване и развращаване на мнозина. И не само тях съборът изключва от свещенослужение, но и всички, които дръзнат да бъдат в общение с тях след тяхното низвергване от свещенство."

Първо правило на Антиохийския събор, 341 г.

Татяна Мачковска
в. Седмичен ТРУД




Гласувай:
5



1. maranatha - Кой и защо празнува "Великден"?
18.04.2014 22:12
Къде в Библията има дори намек, че християните трябва да празнуват някакви празници? Старозаветните празници и ритуали престават да съществуват, когато завесата в храма се раздира и жертвеното агне избягва от ножа на свещеника. Много жалко е, че вместо християнство, в днешно време на хората се предлага някакъв фолклор под формата на яйца, козунаци, шарани, агнета, постни сърми, бяла халва и елхи.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: grigorsimov
Категория: Политика
Прочетен: 28312137
Постинги: 4287
Коментари: 7547
Гласове: 8239
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031