Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.09 23:01 - Oпределение на Православната Църква Христова, от 1755 г. за лъжовното кръщаване /с поръсване и обливане/ на католиците - apologet.spb.ru
Автор: grigorsimov Категория: Политика   
Прочетен: 350 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 24.09 00:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Както е известно, еретиците паписти нямат кръщение, а поръсване, което е противно на православната вяра и на осветената практика на нашата Църква.

Поръсването при латинците «само по себе си, като извършено в ерес, т.е. извън Църквата, е лъжовно, и към обръщащите се към нас латинци не може да се приложи икономия, понеже е неприложима». 

За кръщението на папистите, след дълъг период колебания, окончателно решение приел Константинополският събор, при Вселенския патриарх Кирил V-ти, 1755г.

Определението от този Събор било подписано от Константинополския патриарх Кирил, Александрийския Матей и Йерусалимския Партений, щял е да го подпише и Антиохийският патриарх Силвестър, ако не е бил тогава в Русия, да събира пожертвования, и ако по време на неговото отсъствие трона му не бил завзет от узурпатор.

Определението на този Събор «продължава да е последното официално решение на Православната Църква, по този въпрос». То било напечатано 1756 г. в книгата на Христофор Етолийски «Осъждане на поръсването».

Препечатваме този текст от дълбоко просветителния, многоценен труд на протопрезвитер Георги Д. Металинос «Изповядвам едно кръщение», Ἀθῆναι 1983, σελ. 89-81

 

Ето текста на съборното Определение (Орос)

Има много средства, с които се удостояваме със спасение, които, като стъпала на стълба са взаимосвързани и взаимопоредни, понеже всички те са насочени към една цел. Но първо сред тях е кръщението, богопредадено от светите Апостоли, защото без него, останалите са бездействени: «Ако някой не се роди от вода и Дух, не може да влезе в Царството Божие». (Ин. 3:5) Защото смисълът на първото раждане на човек в този тленен сват е, да бъде отново роден с друго раждане и по друг, по-таинствен начин, нито от тление произхождащ, нито с тление завършващ, посредством който би било възможно за нас, да подражаваме на началника на нашето спасение Иисус Христос.

И както водата в купела за раждане е като утроба, където се извършва раждане на раждания, както казва Златоуст /337/, от слизащия във водата Свети Дух, в чин на Бог, създаващ плода, и както Той , след полагане в гроба, на третия ден се въздигна към живота, така и вярващите се спускат, не в земята, а във вода, с три потапяния, с което изобразяват тридневната благодат на Възкресението при освещаването на водата със снизхождението на Всесветия Дух, та с видимата вода да се освещава тялото, а душата възприема невидимия Дух и се освещава. Защото, както водата в котела възприема топлината от огъня, така и водата в купела, под действието на Духа, се претворява в божествена сила, очиствайки и сподобявайки със синоположение кръщаващите се, а извършващите кръщъщението по друг начин, вместо очистване и синоположение, стават нечисти синове на мрака.

И понеже още преди три години възникна въпроса, приемливо ли е кръщението на еретиците, идващи при нас, извършвано, не по преданието на светите Апостоли и светите Отци, и не по обичая установен от Съборната и Апостолска Църква, ние приемаме извършваното от еретиците кръщение, така: 

Ние, като възпитани, по Божията милост, от Православната Църква и от последващите правила на светите Апостоли и божественните Отци, и знаещи само нашата свята Съборна и апостолска Църква и нейните таинства... приемаме таинствата на еретиците /които се извършват, не така, както е предал Светият Дух на светите Апостоли и както Църквата Христова, и до ден днешен, ги извършва/, за изобретение на растленни хора, различни и чужди на цялото апостолско предание, и ги отхвърляме, на общо основание. И идващите от тях, при нас, приемаме, като неосветени и некръстени, следвайки нашия Господ Иисус Христос, заповядал на Своите ученици, да кръщават «в името на Отца и Сина и Светия Дух», и повеляващ да кръщаваме приходящите, с три потапяния и повдигания, и при всяко потапяне да произнасяме името на една от ипостасите на Светата Троица; и казал на светия и равноапостолен Дионисий: «следва да се кръщава приходящия, в купел, пълен с вода и елей, трижди осветени, разголен от всяко облекло, призовавайки троичната същност на Божественото блаженство; и веднага запечатвайки кръстения с боготворящото миро, и едва след това да го считаме причастник към свещеннодействената Евхаристия»; Втория и Пето-Шестия свети Вселенски Събори, постановяващи, че не кръстените с три потапяния и вдигания, и не произнеслите при всяко потапяне, едно от трите призовавания на божественните ипостаси, но кръстени по какъвто и да е друг начин, и пристъпващи към Православието, да ги приемаме, като не кръстени. 

Затова ние, следвайки божествените и свещенни установления, кръщението на еретиците, отличаващо се и чуждо на божественото апостолско установление, считаме за неприемливо, понеже не дава никакво освещение на приемащите го и не принася никаква полза за очистване на греховете.

И идващите от тях в Православната вяра, кръстени, ние ги приемаме за не кръстени и без опасения ги кръщаваме, съгласно апостолските и соборни правила, на които непоколебимо е утвърдена Светата Христова и Апостолска Църква, общата майка на всички нас.

И с това наше общо определение и решение ние запечатваме това наше Определение, съгласно апостолските и съборни постановления, утверждвайки го с нашите подписи.

 В спасителното лето 1755 г.

 

+ Кирилл, по милост Божия архиепископ Константинополски, на Новия Рим, и Вселенски патриарх 

+ Матей, по милост Божия папа и патриарх на великия град Александрия...

+Партений, по милост Божия патриарх на Светия Град Йерусалим и на цяла Палестина

 

Източник: Православный Апологет

 

http://apologet.spb.ru/en/%D0%B2%D1%81%D0%B5-%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B8/78-00/08.html

 Приблизителен превод, Григор Симов




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: grigorsimov
Категория: Политика
Прочетен: 10773116
Постинги: 3446
Коментари: 6167
Гласове: 7075
Архив
Календар
«  Декември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031