Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.12.2017 13:56 - Дойчин Юнак и Солунската (еврейска!) митница
Автор: grigorsimov Категория: Политика   
Прочетен: 1288 Коментари: 0 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Болен лежи Дойчин Юнак,

Болен лежи девет годин,

Болен лежи ав Солуна,

Ни умира ни станува,

Чуло се е и прочуло,

И прочуло в тае Земе,

В тае земе бре Арапска,

Де е дочул цар Арапин

Ке погине (Че ще умре) Дойчин Юнак,

Завело е цар Арапин,

Три хиляди се арапе

-(цар Арапин и три хиляди арапе, са, всъщност, евреи!)

Кондисале пот Солуна

Пот Солуна на бел чадер

Под Солуна на чаире

Опенале бели чадер

На града е гюмрук клало -(данък наложил)

Редом реди по каштите

Редом реди таин зима

По три пещи чиста леба

По две бачви руйно вино

И по една баш ракия

И е клал на Вардар Капиа

Девет црни арапини -(поставил 9 митничари - евреи!)

Кой ке флезе ав Солун града

Кой ке флезе и излева

Музрак да залюби алтан да ми кладе

-(Знамето да целуне, жълтица да остави)

Кой ке има таин да донесе

Ке ми седи на Солун града

Кой ми нема таин да донесе

Та гу зима црна арапина

На аскере измет да му прави

Кладе Петар таинджиче -(постави Петър събирач)

Да ми збира таинето

Рет е дошло и Дойчина таин да ми даде

Нема Дойчин таин да ми даде

Болно ми е изболняло

Почукова таинджиче

Излела е Дойчиница

Та ми пита таинджиче

Бре що сакаш таинджиче

Искам таин донесите.

Поврна се Дойчиница

Отговори на Дойчина

Казова му и ми плаче

Дека ние таин немеме

Да однесем на аскера?

Тоги вели болен Дойчин

Изведи ми Дойчинице

Изведи ми конь не кован

Закачи ми сабе неточена

Иди либе на долна чаршие

На онойго Йомера налбантино

Да ми кове коне вересие

Ако Господ живо ме остави

Ке му плате и натплате

Пак ми оди на горна чаршие

На мой побратим Митар калакчие

Да ми наточи сабе вересие

Повела е Дойчиница

Повела е конь не кован

Закачи сабе неточена

Заминала на Омера налбантин.

Много здраве Омер налбантин

Много здраве от Дойчина

Да му ковеш коне вересие

Де ми рече Омер налбантин.

Ке ви кова коне вересие

Ако ми дадеш тое црни очи

И тое бело лико.

Ако ми дадеш да ги залюбем

Ше го кова вересие

Поврна се Дойчиница

Та отиде на Митар калакчие

Отговори Ангелина:

Млого здраве от той побратим

Той побратим Дойчин Юнак

Наточи му сабе вересие

Казова и Митар калакчие

Ке наточа осра сабе

Дай ми тое половине.

Поврна се Дойчиница

Та отиде до дома си

Та си плаче и ми вика

И казова на Дойчина

Варай варай Дойчин юнак

Ага беше и ти здраво

За той хатер коне ковеха

За той хатер сабе точеха

Я отидо на Омер налбантино

Той потера мои очи

Мои очи да залюби

И потера Митар калакчие

И потера мое лице

Мое лице и половина

и половина да залюби

Отговори Дойчин юнак

Иди либе в горен пазар

На мой брата екмекчие -(хлебар)

Да ми даде малко лебец

И донесе чеша винце

Що ми збира седемдесе оки

Да ти сипе и таа мандже

Я да поем и попием.

Пак отиде Ангелина

Та порука Гиорче екмекчие

Ела брате мойо малки девер

Донеси ми тая чиста леба

Дай ми брате това винце

Дай ми брате и тае манджа

Да однеса на Дойчина

Ние поел девет годин

Ние пило ни руйно винце.

Отговори екмекчие

Бива снахо Дойчинице

Кеш ке брат ми леб да тера

Таин зема Дойчиница

Та однесе на Дойчина

Там"(ан) поеде и попило.

И казова Дойчин юнак.

Иди либе Ангелино

Та порукай мое сесра

Премерите това платно

Това платно бубакерко

Бубакерко триста лакте

Стегните ми болни кости

Качите ме на брза коне.

Стегнаха му болни кости

Качиха гу на коня му

Дадоха му сабе неточена

Та излезе Дойчин Юнак

Та излезе с коне не кован

Тамо шета по Солуна

Никой Дойчин не познава

Сториха го ябанджие

Игра коне Дойчин юнак

Искратило калдараме

Застанало на Вардар капие

Дадоха му арапете

Да залюби това музрак

Да залюби алтан да кладе.

Стана Дойчин на зенгие

Сабе си е докимасал

Та погуби Арапете

Пак излезе по чаире

Право иде на бел чадер

Като иде и ми рука

Даврам црна арапина

Отговори краль арапин

Назат назат болен Дойчин

Сабе ке махна нешче има крви да е наквасиш

Налюти са болен Дойчин

Пресече му бел чадера

Тога стана цар арапин

Коне яхна сабе зема

Да погуби Дойчин юнак

Сабе махна цар Арапин

Да пресече болен Дойчин

Итра беше дойчинова брза коне

Та ми легна по колена

По колена на земета

Сабе го е разминала

Замахова Дойчин юнак

Тешка сабе неточена

Та погуби цар Арапин

Де се пуска арапина

Пак без глава да го гони

Повърна се Дойчин юнак

Та го стори на парчета

Пак отиде на бел чадер

Товарова девет товара

Девет товара тешка хазна

И ми стапи ав зенгии

Та ми влезе оф арапе

Сабе маха три сахате

Загубило три хиляди се арапе

Пак закара тешка хазна

Та замина при Омер налбантин

Отговори болен Дойчин

Ела Йомере да ти плате

Што ми кова коне вересие

От там иде и се моли:

Аман аман Дойчин юнак

Я ако стори ти неправи -(ти недей)

Махна сабе загуби го.

Пак замина горан пазар

И порука болен Дойчин

Ела Митре калакчие

Да ти плате що ми точи сабе вересие

Като иде и се моли

Прости на мене болен Дойчин

Сабе махна загуби го.

На ти Митре как се тера

Мое либе да залюбиш

Пак отиде горен пазар

Ела брате екменчие

Да ти плате що ме храни

Та му даде три товара тешка хазна

Пак закара ..... товара

Откара ги на дома си

И порука Дойчиница

Свалите ме брза коне

Постелите на дебело

И ми клате возглавето

Мошно сам се уморил

Да почина и да поспе

Потслаха му на дебело

Кладоха му возглавето

Та ми спие три дни време

Разбуди се Дойчин юнак

Отговори Дойчиница

Порукайте мио брата

че ке умра да се простим

Порукаха милен брата

Отговори Гиорче екмекчие

Седи брате на Солуна

Да повелаш да цароваш

Казова му Дойчин юнак

Мене веке нетребова

Да царовам на Солуна

Требова (ми) три аршине

Три аршине на мен земе

До там беше (и) издахна

Душа даде на Господе

Я що беха по Солуна

Тее турци и булгаре

Дойчин ми е добро сторил

Що загуби арапете.

Я що беха на Солуна

И тие са извадили

Милостиво да му дават

И му палет кандилата

Да му горет за душата

Одредиха болен Дойчин.

Това ми е направило

От немало тае града

Веке гюмрук там да нема

Това Дойчин направило.

Останала тае песна

Да се пое приказова

От Бога здраве от мене песна.


 


 

Източник:

Научен Архив на БАН
– архив на Стефан Веркович

записал Гологанов - 1866 г.

Долният оригинален стих е съставен от самия Йован поп Илиев, наречен - Гологанов, събирача на най-древните песни в света, напълно основателно, наречени от издателя им, Стефан Веркович - „ВЕДА СЛОВЕНА“.


Сички песни и приказни,
Що са въ сей тевтер (за)писани,
От староискусни певци,
И Македонски девици,
Прилежно су субраха,
И су редом написаха,
От Йована поп Илиев,
Назоваем Гологанов,
Въ Тарлия село породен,
Въ Крушово село преселен.


Месец Фебруария, 1866 г.


 

 




Гласувай:
5



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: grigorsimov
Категория: Политика
Прочетен: 28315719
Постинги: 4287
Коментари: 7547
Гласове: 8239
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031