Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.07.2015 16:15 - Краят на невежеството
Автор: raylight Категория: Новини   
Прочетен: 7414 Коментари: 1 Гласове:
12

Последна промяна: 26.07.2015 16:21

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Краят на невежеството

 

 

Невежеството, не е незнание, а незнание за незнанието. Знанието е процес, а невежеството е статизъм. То е отрицание на природните закони, в които всичко се развива, търпи промяна и се усложнява. Да си невеж означава първо да не знаеш, второ да не знаеш, че не знаеш и трето, да не знаеш, че това не ти е вродено. Хората се раждат с невероятни умове, пластични, трансформиращи се, способни да научат и да направят всичко. Трябва да минат години в мелницата на училището, за да забравят тези свои способности и да повярват, че могат само толкова, колкото пише в бележника им, че не могат да се научат, да се променят, да се развият, да станат добри, в това, което днес им е трудно. Помага им липсата на система в образованието, фрагментираното наливане на факти без обучение в умението те да се свързват /в система, което е познанието/, отказът от мислене, който настъпва с това. Помага им и митът за “трудната” математика, безжалостно преподавана, без вдъхновение изучавана. Абстрактните символи на математиката я карат да изглежда като код, който нито учители, нито ученици могат да пробият. Учителите говорят на един език, а учениците на друг. А всъщност математиката е език, като всеки друг, който може да бъде научен, така, както учим английски, френски, италиански. С имитация, многократно повторение на “думи” с леки вариации, постепенно надграждане на уменията, чрез плавно повишаване на летвата, с искрен ентусиазъм от успехите и липса на страх от провалите, с надеждата, че този език може да бъде разбран, че самото обучение по него променя мозъка в такава степен, че възниква нова интелигентност, нови умения, нови способности.

Всичко това не е вълшебна приказка. Това са научни факти. Когнитивните науки показват, че човешкият мозък може да се променя драстично през целия живот на човека, че старото куче може нови номера да научи, че децата със специални потребности могат да изпреварят обикновените деца, че дори изостаналите  могат да се превърнат в отличниците с правилното психологическо отношение към тях и правилния метод на обучение. Обучение, не дошло от нечия философска догма от дебрите на педагогиката, а от експериментално доказани научни теории как работи човешкият мозък и как се учат децата.

Джон Майтън е математик, специализирал в Теория на графите, но също и успешен писател и драматург /Добрият Уил Хънтинг, Паралелни светове/. Той е също така и учителят по математика с най – феноменални успехи в последните хиляда години. Не защото е надарен оратор /той сам споделя, че се е видял на запис и е бил ужасен колко сухо и скучно звучи/, или защото е с умения за манипулация на човешките умове /менталист./, а защото базира преподаването си на наука. Работил е с деца с аутизъм, с дефицит на вниманието, с най – различни психологически проблеми, с изоставащи ученици, с деца-престъпнци, чакащи присъдите си в Англия и при всички от тях успехът се е вдигнал драстично, но това не е най - важното. Самите деца са започнали да учат с удоволствие математиката. Деца в трети клас покриват изпит за 6-и клас с над 90% / при  което реакцията на образователният експерт в Канада е ужас, че са го направили, вместо радост/. Изградил е системата JUMPMath, по която се обучават десетки хиляди ученици в десетки страни по света, тествана с многобройни пилотни проекти, всички показващи удивителни резултати не само в успеха, но в най – важното – в мотивацията на учениците. Системата не е нищо сложно, страшно или някаква магия, тя се базира на прости принципи

1.     Правилно психологическо отношение на учениците – да не се създава или насърчава изкуствено йерархията между тях, да не се втълпява на едни, че са по – малко способни от други, което предизвиква самонастройване, така, че те наистина стават по – малко способни.

2.     Да се върви от простото към сложното в решението на задачи, чрез символи, чрез многократни повторения с леки вариации и с постепенно вдигане на сложността.

3.     Всяка година да има достатъчно пълен преговор, така, че изостаналите ученици да могат да наваксат и всеки урок да се води така, че една негова част да не приключва, докато всички ученици не са я разбрали

4.     На по – напредналите ученици да се дават по – сложни задачи от същия клас, които да ги занимават, докато другите наваксват, без да се навлиза в друг материал.

5.     Учителят е отговорен затова дали децата са разбрали материала, неговата подготовка е най – важна, за него материалите са в най – голямо количество /над 600стр/

6.     Учителите непрекъснато трябва да наблюдават ефекта от техните похвати в преподаването и да ги развиват, за да има непрекъснато подобряване на тяхната работа.

7.     Всички ученици са способни да научат всичко, което се преподава в училище, дори тези със специални потребности, ако има специален подход за тях. Никое дете не бива да бъде оставено назад, неразбрало и невъзприело материала.

8.     Сериите от малки успехи и насърчения, които децата получават, когато решават самостоятелно слементите на задачите /под ръководството на учителя/ водят до изумителни промени в тяхната нагласа към ученето и желанието за успех.

9.     Всички задачи трябва да бъдат разбивани на по – малки елементи, които да се заучават с повторения с леки вариации, като пътят към синтеза трябва да е постепенен

10.                         Успехът на децата по математика се пренася и по другите предмети и също и в техния личен морал и поведение. Дете, което е повярвало в себе си изглежда и се държи по съвсем различен начин от отчаяното, дете, което смята, че никога няма да научи нещо, защото са му внушили, че е глупаво.

 

Книгата на издателството “Изток - Запад” от този автор е озаглавена “Краят на невежеството”. Авторът споделя в нея надеждата си, че когато резултатите от когнитивните науки намерят приложение във всички училища и когато всички ученици разберат, че са способни да научат всичко /разлики и гении винаги ще има/, това може да създаде едно ново, по – добро общество. Проблемът е, че той самият е срещал много пречки от различни експерти по педагогика, които не са такива по когнитивни науки и математика, или са в откровен конфликт на интереси. Те правят всичко възможно да възпрепятстват изучаването по JumpMath, или защото не искат децата да се учат по – добре /не е концептуално всички да знаят и да могат/, или защото собствените им печалби ще пострадат. Всичко това той е срещнал в родната си Канада. Затова в книгата има приложения, в които са обсъдени подробно най – сериозните научни резултати, потвърждаващи JumpMath и нейния подход /и подобни/. Самата книга изобилства от примери с негови ученици и приложения на различни техники за обяснение на елементи от аритметиката, от смятанията с дроби /програмата е за обучение от 1-ви до 8-и клас./, чрез които може да се види какво може да постигне образованият подход в образованието на децата. Не подход, основан на догми или доказано вредни традиции, а основан на резултати, както научни, така и преподавателски.

            В образователната система трудностите на тестовете се определят спрямо нивото на учениците или студентите, за които се предполага, че са гаусово разпределени, т.е. има малцина отличници и много на средно ниво, с някои на опашката. Това разпределение е случайно разпределение, наричащо се “нормално”, защото се среща в джунглата, там, където няма порядък и организация, няма ред, няма система. Ако след 12 години обучение децата са разпределени “нормално” това означава, че образованието е било лишено от система и по никакъв начин не е повлияло на техните способности, особено на по – слабите ученици. Това, в светлината на фактите за безкрайната пластичност на ума и способността за възникване на нови умения и интелигентност през целия живот е твърдо математическо доказателство, че в нашия век образованието НЕ Е система. Ние нямаме образователна система. Имаме наливане на факти, а не формиране на умения и способности. Това е основна пречка за икономическия растеж за всяка страна, но особено за България, която е на опашката в първия свят по образование. Проучванията на PISA не само, че ни поставят на незавидно място в Европа /много назад от Турция например/ по грамотност на учениците, като способност да се разбира сложен текст или да се тълкуват графики и статистики, но те показват нещо още по – важно:

Икономическият растеж в една страна е пряко свързан с успеха по математика на учениците в нея. Не само защото компютрите и информатиката навлизат в абсолютно всички сектори на икономиката, а защото математиката е предметът, чието преподаване формира новите когнитивни способности на децата, увеличава тяхната интелигентност и развива тяхното мислене. Математиката е универсалният език на мисълта – който говори на него може да се разбере не само с другите хора, но да разбере и Вселената. Изследването на PISA  е на този линк – Високата цена на слабото образование.

Моника Маковей каза: “Ако изчистим съдебната система, тя ще изчисти всичко останало”

Аз ви казвам: Ако оправим образованието, то не само ще изчисти съдебната система, но ще оправи икономиката ни, културата ни, дори отношението помежду ни. То е създателят на цивилизацията.  То е основен стълб на националната сигурност, главен фактор в икономическата политика, първи щит срещу манпулациите чрез пропаганда и конспиративни теории. То е фундаментът на хуманизма /чрез обучение на ума и сърцето, както казва Аристотел/ и на ценностната система, превърнала този континент от арена на войни, гладиатори и човешки жертвоприношения в мирно и културно място.

Ще дойде ли някога краят на невежеството? Кога ще спрем ние, невежите родители и възпитатели да генерираме невежество, като не позволяваме на нашите деца да узнаят, че могат да научат всичко? Имаме ли начин затова?

Един от пътищата е да се преподава JUMPMath на децата ни. Програмата е в България от няколко години, има над сто обучени преподаватели по нея, няколко училища, които я прилагат. Сайтът на програмата е този: JUMPMathBG. Книгата на Джон Майтън, която всеки преподавател има нужда да прочете / а и всеки родител, загрижен за съдбата на детето си в училището и в живота/ е на този адрес: “Краят на невежеството” Нека всички прочетем тази книга, защото всички имаме нужда да разберем, че животът за нас също не е свършил, а започва и завършва с практика в умението, което искаме да постигнем и никога не сме си мечтали, защото сме се заблуждавали, че е невъзможно за нас /само моля да не се учите да летите от покривите на блоковете си/. Нека не превръщаме децата си рано във възрастни, а превърнем себе си в деца и продължим с обучението си, защото не е късно. Науката го е доказала – никога не е късно да започнем да се учим.


ГЛАСУВАЙ В СВЕЖО


 






Гласувай:
14



Следващ постинг
Предишен постинг

1. krumbelosvet - Благодаря, отдавна е нужно това, даже повече.
02.04.2016 09:42
Уводът е прекрасен. Още веднъж благодаря на автора. Развитите страни и ОСОБЕНО ЕВРОПА се нуждаят до болка от такава РЕВОЛЮЦИЯ в образованието, равна или по-важна от великата епоха на Просвещението.
(Имам скромен опит с МОЕ дете, което с любов и лекота усвои от мен математиката, която не му се удаваше в основното училище.)
Много години, още от преди 9-ти, българското образование е било от добрите в Европа. Сегашните лоши резултати вероятно включват децата с друг майчин език, които вече доближават мнозинство.
Разпределението на интелектуалните успехи по-вероятно се разпределя не по Гаус, а "Парето-образно". Но това са тънкости, които сега не са най-важни.
За Европа образованието отдавна не е образователен, а БИОЛОГИЧЕН проблем. Най-кратко казано, майката на Гьоте го е родила на 18 години и само той доживява до зряла възраст от 5-те й деца. А ако беше започнала на 15-16? А циганките и арабките започват на 13, а Шекспировата Жулиета е на 14...
Та Европа се нуждае не само от много по-ефективно, но и много по-кратко образование. Това е възможно и авторът се е заел със спасително дело. Успех!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: raylight
Категория: Технологии
Прочетен: 3234331
Постинги: 365
Коментари: 2485
Гласове: 11853
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031