Прочетен: 1776 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 31.05.2010 00:43
Не рядко образованието използва главата на ученика, за да влее през нея... отрова в неговата душа, осакатява вътрешно детето и води младежа към вътрешно израждане.
По тоя начин то нарушава целостта и хармонията в човешката природа и разрушава нейната същност.
По тоя начин нашето училище обръща внимание само върху една способност на човешката душа – върху ума. Така нарушава целостта и хармонията в човешката природа, и разрушава нейната същност.
По тоя начин то нерядко създава умствени изроди и морални чудовища. По тоя начин нашето училище разрушава също основния принцип и унищожава крайната цел на всяко образование – създаване на цялостна и хармонична, благородна и завършена личност. Това едностранчиво интелектуализиране на нашео училище се дължи на тежката заблуда, че умствените способности са най-важното нещо, че умът е всичко в човека.
Умът обаче е само една от способностите на човешката пририда. Той не е същината на човека. Величието и същината на човека лежи другаде – в божествената красота на неговата човечност и във величието на неговия богоподобен и безсмъртен дух. Нашето училище не само се занимава изключително с ума и игнорира душата на детето, но върши нещо много по-страшно – то отрича душата!
Това е вторият смътроносен недъг в нашето училище. За нашето училище е съвсем чуждо най-великото – вечното в човека –неговата душа. То презира тая божествена същност у човека. То признава само материята. То се стреми да заличи съществената разлика между човека и животното, и да внуши на нашите младежи, че техните прадеди са били човекоподобни животни и че те са от животински произход. При такива внушения е ясно какъв мироглед ще могат да си създадът тези младежи и какви заключения ще си направят те за себе си и за своя живот. Щом по същина и произход те са съвсем близо до животните, няма как те да стоят и по живот далеч от тях. Нашето училище, което външно се развива правилно и расте нормално, тъй както расте едно здраво животно без душа, вътрешно е бездушно и мъртво. То е без положителен творчески дух, без идеализъм и въодушевление, без високи добродетели и благородни пориви, без далечни идеали и възвишени цели. Нашето училище е материалистично.
Нашето училище обаче отрича не само човешката душа – то отрича и вечния, абсолютния дух, от който човешката душа е само дихание. Нашето училище отрича Бога. В нашето училище открито се говори по всякакви начини против Бога и против всичко божествено в човешката пророда. Но и да не става това, щом в училището не се говори за Бога, щом Бог е изгонен от него, значи то е без Бог, значи то е безбожно. Щом Бог не се утвърждава в училището, значи Той се отрича. Щом ние престанем да говорим в училището за Бога и душата, със самото си мълчание ние проповядваме бездушие. Не може да има безразлично отношение.
А щом се отрича Бог, отрича се и се руши всичко божествено и велико в човека и в живота, отрича се и се руши човекът и животът в неговата същина. Нашето училище е атеистиано.
Щом атеизмът и материализмът проникнаха в нашето училище, те започнаха да вършат опустошения във всички посоки. Те са тъмни сили, които рушат всичко положително и ценно, всичко възвишено и светло. Атеизмът е демонично явление, а материализмът – проява на животинщината в човека. И единият и другият, доведени до крайна консеквентност, означават край на всяка човечност и всяка култура. Атеизмът отрича Бога и всичко божествено в живота и в човека, а материализмът отрича човека и всичко възвишено в него. Атеизмът означава победа и тържество на демоничното начало, а материализмът – победа и тържество на животинското начало в човека и в живота. Атеизмът иска да демонизира човека, а материализмът се стреми да го превърне в животно. И единият, и другият, имат еднаква същност, преследват една и съща крайна цел: разрушаване на човешкия образ в човека и унищожаване на човека в човека!
И в нашето училище, където материализмът и атеизмът се ширят свободно, тези разрушителни сили преследват същата крайна цел и дават същите пагубни резултати.
Нашето училище, което отрече Бога и душата, неминуемо трябва да отрече и човека, който е немислим без душата и божественото начало в нея. То не познава и не признава човека. В детето то вижда и признава само ученика, и не се интересува от човека в него. За нашето училище е непонятна най-великата цел на всяко възпитание, на всяка култура и на всяко съществуване – съвършеният човек.
НАШЕТО УЧИЛИЩЕ БЕ ОБЕЗЧОВЕЧЕНО.
Материализмът и атеизмът и техните рожби – социализмът и анархокомунизмът, които в нашето училище нараснаха до чудовищни размери и взеха образа на страхотни чудовища, разрушиха в душата на нашата младеж почти всички възвишени идеи и всички велики ценности. Те разрушиха религиозно-нравствената идея или идеята за Бога, разрушиха също социално-човешката и национално-държавната идея.
След като внесоха в нашето училище духа на отрицанието и разложението, те прогониха от там и националния дух, и се опитаха да заменят тоя дух с духа на интернационализма и безотечествеността.
По едно време нашето училище беше стигнало до там, че в него само българският език напомняше, че то е българско. Нашето училище беше станало безотечествено..."
Из "Кризата в нашето училище", 1928 г.
Архимандрит Борис Неврокопски
.....................................
Колко актуално и пророчески звучат тези думи, и днес, за нашата родна действителност !?
Ето, 80 години по-късно, в нашето училище (и в общество ни) отрицанието и разложението са всевластни господари. Националният дух напълно е прогонен и е заменен с духа на интернационализма и безотечествеността.
Ще се намери ли и днес достоен архиерей, отново, ясно и точно да посочи недъзите на обществото ни и на прехваленото светско училище? А ако не, мълчанието също е вид отговор, защото то говори много.
http://samvoin.blog.bg/politika/2010/05/26/zashto-nasheto-uchilishte-rajda-nravstveni-chudovishta.551226
http://aigg.wordpress.com/
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela