
Св. Климент е македонец с римско гражданство от Филипи, покръстен е от св. апостол Павел и е изпратен първо на проповед в Македония. След като се убеждава в неговите неоспорими качества ап. Павел го изпраща за помощник на ап. Петър в Рим. Там той бива ръкоположен за епископ от ап. Петър. Връзката му с ап. Ерм също е недвусмислена, напълно е възможно двамата съвместно да проповядват в Македония и в Рим. Освен това, няколко специалисти на работа във Ватиканския архив, намират основания, да свържат създаването на Сердикийската църква с апостолския мъж св. Климент Римски, който обхождайки Македония и Тракия става пръв епископ на Сердика. Оттук идва логичното обяснение за познанството му с ап. Ерм. Най-вероятно „пръв (Климент) от човеците повярва в Христа и бе направен епископ на Сардика”. Това мнение се поддържа и от абат Гете.
Бакшич продължава убедително разказа си: „Но над всичко според мен се слави тази църква с това, че е имала основател, какъвто бе Свети Климент (Римски) – папа и мъченик. А че е било така, разказва Петър от Наталия, венецианец, епископ на Еквилина. В каталога на светците (от 1516г.) на брат Алберто, кастелан от ордена на проповедниците, който когато разказва за 72 ученици, сред които е и Климент, пише: “Климент, за когото (във Филип. 4 глава, се казва, че) пръв от хората повярва, по-късно стана римски папа. „Същото се поддържа в Източната църква; видях със собствените си очи (една книга) на кирилица, отпечатана в Русия, за разделянето на апостолите и в техния календар в деня на Свети Климент. Разполагам и с една ръкописна пергаментна книга, съдържаща писмата на Свети Павел, която е отпреди 400 години, също с кирилски букви. В началото се касае за 12-те апостоли, след това за 72-мата (им) ученици; преписван по същия начин, както са в книгата думите на Доротей, епископ на Тир: “Климент, когото апостолът споменава, като казва: и с Климент, и с другите мои помощници, той първи от човеците повярва в Христа, в Сердика бе епископ”. Това се потвърждава и от много авторитетните екзегетически свидетелства на св. Йоан Златоуст, който го посочват за ученик на учителя на езичниците, който пострада с тях във Филипи, разделяйки трудностите и опасностите по Апостолското служение и на други места.
Климент е не Първи, а трети епископ на Рим и през 90-те години е изпратен на заточение в Крим, където умира насилствено – удавен с котва на шията. Ако в нач. На 50-те години е бил на около 30 години към 92-ра е бил вече над 70 годишен мъж, така че, не е невъзможно да е съвременик на епохата и действията от 50-те до 90-те години на първи век.
Така оттук насетне ще се съсредоточим в/у проблема за мощите му. Дали те са “мними” както смята комуниста К. Мечев в случая не е важно. Да тръгнем със събитията в Рим през 60-те години. След като умира крайно енергичния папа Николай I лобитата на кардиналите избират, както би се очаквало един по-възрастен преходен папа, наречен интерпапа – inter – между (междинен) във времето. Адриан е подходящия кандидат, защото е на ок. 75 години. Произхожда от знатно римско семейство, което дава такива свои представители на папския престол, като Стефан 4 и Сергий 2 . Така на 14 декември 867 г. Адриан, а не Хадриан, както пишат някои пишманлии, стъпва на папския престол и разумно продължава политиката на своя именит предшественик.
Няма да изпадам в подробности, но по това време се развихря антипапската позиция в Западния свят, който се противопоставя на крайните папски тенденции за абсолютно главенство в Църквата. Това се разбира от мислещите франкски и аквилейски богослови. И двете поместни църкви излизат с решения да не допускат намеса на папата във вътрешните им дела. Така, че папската политика навлиза в решаваща бурна фаза за бъдещото развитие на своята институция.
В такива случаи папите организират бляскави представления, които са делегирани като трансцедентна намеса, целяща от най-високо място да бъде защитен техния “божествен” авторитет. Разколебания авторитет на папата е възвърнат с едно Translatio, т.е. церемониал по пренасяне на мощите на светец и то светец от Високия ранг на Климент.
...Какво виждаме обаче в Менология на император Василий II – Oткриване мощите на св. Климент.
Откриваме папищашкофанариотокремловиенските шпиони КиМ. Кирил е със светла дреха, гологлав, контрастиращ на Методий, който от своя страна е с монашеско одеяние. Двамата агенти 007 КиМ са без ореоли, защото явно не са обявени за светци от Константинополската църква. Същата миниатюра повтаря събитието отбелязано и на стенопис в К. Църква, където се пазят мощите на св. Климент преди да се извърши Транслацио-то.
...Тук е времето да отворя една голяма скоба – въпреки колизиите м/у Рим и Константинопол през IX в. Църквата е единна. Така, че няма никакъв проблем Рим да изисква мощите и те да му бъдат предоставени – житието ни говори –
“И когато той дойде в Рим, самият папа Адриан излезе да го посрещне с всички граждани, със свещи в ръце, понеже носеше мощите на св. Климент, мъченик и папа Римски...”
...Къде се покоят мощите на св. Климент след неговото връшане в Рим. Най-вероятно те не са били положени немедлено в църквата “Сан Клементе”, а са били в апостолската катедрала – днешната Basilica Sancti Petri или в Санта Мария маджоре. Чак век по-късно – с голяма вероятност времето на пребиваването на св. Цар Петър Български в Рим, да става преместването на мощите в едноименната църква.
Няколко думи и за нея. Доказано е, при археологически разкопки още от XIXв. Извършени от италианеца Роси и келта Мълули, че историята й начева от I-II в. , когато е била горница – зала за събиране на християните, тайно от властите. Постройката е затрупана от езичниците и почитателите на Митра си построяват митрерум. Още през IV-ти век митрерума е преместен най-вероятно от имп. Констанс. Изградена е красива трикорабна базилика оцеляла до IX в., която, ако е била в окаяно състояние не е могла да приеме мощите на св. Климент. Това става след сериозни преустройства и реконструкции.
Има една литургия, открита на няколко езика (гръцки, грузински и старобългарски), наречена ЛСП – Литургия на свети апостол Петър и по същество представлява римска меса поставена във източна рамка, т.е. някакъв смесен вариант с елементи и от Изток, и от Запад, с преобладаваща част от последната. Не можем да изхвърлим българския превод, остава ни и грузинския, който също е от 11-ти век, подобно на по-ранния българския вариант открит на Синай- ръкопис № 5 –сиреч нейната оригиналност е извън съмнение. Кашата около нея разбира се отново е пълна, но възниква каква литургия са служели в България и особено на Запад от Средец (Сердика) през периода 865-1018г. –когато идват фанариотите??? Литургията на Илирик- коя е литургията на Илирик ? ЛСП е литургията на Илирик . Защо – защото до 731г. практиката на Константинополската църква е непозната в Илирик. Илирик или днешните земи на Гърция с Атина, Албания, Черна Гора, Македония, Сърбия, Б и Х, Хърватско и Западна България е бил под юрисдикцията на папата и за известно време автокефален, така, че със сигурност от 100 различни вида литургии е предпочитала свой собствен старинен вариант. Вижда се, че и след 731 и Иконоборческия период тя е употребявана в контраст с новите модерни Константинополски допълнения.
Това засега е статия в ненапълно научен стил, каквато се изисква, но по този въпрос си изисква време, с години, за да се стигне до някакви сериозни положителни данни.
Александър Теодоров-Балан за Ганчо Ценов...
Св. Климент „Български“, а не „Охридски“...
2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. kvg55
5. reporter
6. zahariada
7. demograph
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. varg1
11. iw69
12. wonder
13. grigorsimov
14. leonleonovpom2
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. mt46
6. ka4ak
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. iw69
6. kalpak
7. rosiela
8. savaarhimandrit
9. dokito
10. varg1
