Обикновено покаянието се разбира като тъга поради греха, чувство за вина, усещане за скръб и ужас поради раните, които сме причинили на другите и на себе си. И все пак такъв възглед е непълен. Скръбта и ужасът наистина са важен елемент на покаянието, но не го изчерпват, нито пък представляват най-важната му част. Ще достигнем до по-пълно разбиране на този въпрос, ако разгледаме буквалния смисъл на гръцката дума за покаяние, метаноя. Тя означава „обнова на ума” – не само да съжаляваш за миналото, но да промениш основно възгледите си, да придобиеш нов поглед към себе си, към другите и към; „велико разбиране”. Велико разбиране, което не води задължително до емоционална криза. Покаянието не е синоним на печал и самосъжаление, а обръщане, пренасочване на центъра на живота ни към Светата Троица.
Покаянието е положителна, а не отрицателна опитност. Както казва св. Иоан Лествичник, „покаянието е дъщеря на надеждата и отрицание на отчаянието”. То не е униние, а страстно очакване; не е усещането на човека, стигнал до задънена улица, а откриването на изхода. То не е самоомраза, а потвърждението на истинската ми личност като Божи образ. Да се покайваш не означава да гледаш надолу към недостойнствата си, а нагоре, към Божията любов. Не назад, към самоосъждането, а напред, с упование. Да виждаш не това, в което си се провалил, а това, което по благодатта Христова можеш да постигнеш със себе си.
Ако се разглежда в този положителен смисъл, покаянието се превръща не в еднократен акт, а в продължително отношение. В личния опит на всеки един от нас има решителни мигове на обръщане, но в този живот делото на покайването никога не завършва. Обръщането, или промяната на центъра, трябва постоянно да се обновява; до момента на смъртта, както е разбрал и Авва Сисой – „обновата на ума” трябва да става все по-решителна, „великото разбиране” – все по-дълбоко.
Положителният смисъл на покаянието е очевиден, ако погледнем думите на Христа, предшестващи вече споменатите: „Покайте се, защото се приближи царството небесно” (Мат. 4:17). В предния стих евангелистът цитира пророк Исая (9:2): „Народът, който седеше в мрак видя голяма светлина и за ония, които седяха в страна и сянка смъртна, изгря светлина” (Мат. 4:16). Такъв е непосредственият контекст на заповедта за покаяние, отправена ни от нашия Господ: тя е предшествана непосредствено от споменаване на „велика светлина, огряла ония, които са в тъмнина” и последвана от утвърждаване на непреходността на Царството. Покаянието, в такъв случай, е просветление, преход от тъмнина в светлина. Да се покаеш е да отвориш очи за Божията светлина – не да седиш тъжно в полумрака, а да жадуваш утрото...
Да се покаеш е да признаеш, че Царството Небесно е сред нас, работи между нас, и че ако само приемем идването на това Царство, всичко за нас ще се обнови.
Връзката между покаянието и слизането на великата светлина не е най-важното в случая. Докато не си видял светлината Христова, не можеш да видиш и греховете си. „Докато една стая е в мрак – казва еп. Теофан Затворник – не можеш да забележиш нечистотията; но след като светлината огрее, можеш да забележиш всяка отделна прашинка”. Така е и със стаята на душата ни. Последователността не изисква първо да се покаеш, а после да познаеш Христа, защото само когато светлината Христова влезе в живота ни, започваме да разбираме истински собствената си греховност.
„Покаянието – казва св. Иоан Кронщадтски – е да разбереш, че в сърцето ти има лъжа”, но е невъзможно да забележиш лъжата, докато не си развил усещане за истината...
Както отбелязват Отците-пустинници, „колкото повече се приближава човекът до Бога, толкова по-ясно вижда, че е грешник”. Те също цитират Исая в подкрепа на това – той първом вижда Господа на трона Му и чува вика на серафимите: „Свят, свят, свят!”; и чак след това видение възкликва: „Горко ми! загинах! защото съм човек с нечисти уста” (Исая 6:1-5).
Такова е началото на покаянието – видение за красивото, а не за безобразното; знание за Божията слава, а не за моето нищожество.
„Блажени са плачещите, защото те ще се утешат.” (Мат. 5:4)
Покаянието означава не просто оплакване на греховете ни, но „утехата”, която идва от уверението за Божията прошка.
„Великото разбиране” или „обнова на ума”, обозначено от покаянието, се състои именно в това – да признаеш, че „светлината в мрака свети, и мракът я не обзе” (Иоан 1:5).
Да се покаеш, с други думи, е да признаеш, че съществува добро, но и зло; любов, но и омраза; да потвърдиш, че доброто е по-силно, да вярваш в окончателната победа на любовта.
Покайният човек приема чудото, че Бог има властта да опрощава грехове. И, понеже приема това чудо, за него миналото вече не е непосилно бреме, защото той вече не гледа на миналото като на нещо необратимо. Божествената прошка прекъсва причинно-следствената верига и развързва възлите на човешкото сърце, които сам човек не може да разкъса.
Много хора съжаляват за миналите си деяния, но казват в отчаянието си: „Не мога да си простя за това, което сторих.” Неспособни да си простят, те са също така и неспособни да повярват, че са опростени от Бога, както и от другите хора. Такива хора, независимо от силата на усърдието си, не са достигнали до покаяние. Те не са получили „великото разбиране”, по силата на което човек познава, че любовта е всепобеждаваща. Те не са постигнали „обновата на ума”, която казва: „Приет съм от Бога – от мен се иска само да приема факта, че съм приет”. Това е същината на покаянието.
Православният опит на покаянието
Авт. Еп. Калистос /Уеър/
Станислав Цонов, публикува в Църква и общество Станислав Цонов 2 декември г.
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. deathmetalverses
12. getmans1
13. samvoin
14. tili
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata