Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.01.2013 17:32 - Цариград, Орта-Кюй, 11 Мартъ 1889 г.; До Господина Георгия Живкова, Министъръ на Народното просвещение Въ София
Автор: grigorsimov Категория: Политика   
Прочетен: 2307 Коментари: 1 Гласове:
2

Последна промяна: 24.03.2015 12:21

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Господин Министре, Чест имам, при настоящето да приключа (прибавя) една песен за Орфю или Орфен юнак, когото гърците считат за един от гръцките митологически герои. Тая песен е слушана от един Доспатски помак. Ако вие Господин Министре, мислите че тая песен заслужава внимание и има некаква цена за Българите, аз ще бъда щастлив да представя на вашето благоусмотрение цел ред Български народни песни от северо-источната част на Македония.

 

Приемете, Господин министре, уверение в най-отличното ми почитание и уважение.

 

Ил. Гологанов


 

Орфю намира жената си Дана, по (след) смъртта си (443 стиха)


 

Орфю ми Орфю

 

Орфю ми Игне (Огню)

 

Доста ти Орфю доста

 

Доста ти Орфю юнак

 

Доста ти Орфю змее

 

Доста ти Орфю Юден

 

Хаде ти веке старуше

 

Аф ръката със тоега

 

Доста ти златна свирка

 

Свирил си ни свириш

 

Пел си ни пееш

 

Клет си Орфю поклет

 

Ни та клел Сива Бога

 

Я та клел Вишну Бога

 

Та е клетва ниволна

 

Ниволна клетва нитарна /не добра/

 

Що ти Орфю правил

 

Що ти Орфю сторил

 

Йоще ти ни знаеш

 

Що ти Орфю станало

 

Що ти Орфю неволе

 

Тука ти Орфю аф сарае

 

Първе ти либе бегалу

 

Да е фъ гора, ни е

 

Да са шета, ни са шета

 

Да е Юда, ни е

 

Я си е Дефина

 

Вчера рану пред зората

 

Събрали са триста звезди

 

Триста звезди триста Юди

 

Спуснали си златна люлка

 

Златна люлка аф сарае

 

Аф сарае и на дори (двори)

 

Златна люлка за измама

 

За измама за подмама

 

Измами са Дана Юда

 

Измами са излъга са

 

Та ми седна на люлката

 

Та си люлка заклатила

 

Заклатила замърдала

 

Дур да са Дана сети

 

Люлка са извишила

 

Да писне Дана, ни писка

 

Да плаче Дана, ни плаче

 

Песна ми звезди пели

 

Доста ми песна Ясна (свята)

 

Ясна ми песна звезна (звездна)

 

Дур ми са Дана умала (омаяла)

 

Дур ми е Дана на небе

 

На небе Дана ф сарае

 

Йоще ми слънце ни грее

 

Ни ми е Дана Дефина

 

Писна ми Дана писнала

 

Плаче ми Дана плакала

 

Звезди са Дана мирили

 

Звезди са Дана тишили 

 

Мълчи ми Дана мълчи

 

Мълчи ми Дану ни плачи

 

Дур да си майка дойде

 

Тука е майка долу

 

Тука е майка на кладенец

 

Студна си вода точи

 

Студна ми вода ясна

 

Туку майка да дойде

 

С вода та Дану бане (къпе)

 

Песна ти Дану пее

 

Била си Дану юда

 

Пак да си Дану юда

 

Юда Дану, Дефина

 

Думат хи звезди говорет

 

Я са на Дана нажелилу

 

Нажелилу натъжилу

 

Дребни си сълзи рони

 

Бели си ръки кърши

 

Мъжку хи дете ф" люлька

 

Плаче хи дете, вика

 

Стара хи майка на дори (двори)

 

Дребни си сълзи рони

 

Бели си ръки кърши

 

Сама майка ф сарае

 

Де да иде що да стори

 

Дума му юда говори

 

Орфю му са нажелилу

 

Нажелилу натъжилу

 

Златна му свирка ф"къщи

 

Писна Орфю заплака

 

Песна ми Орфю запева

 

Я му са песна ни чуе

 

У дома си Орфю ф"сарае

 

Сарае му запустени

 

Дори (двори) му трева убраснали

 

Сама майка аф къщи

 

Плаче му майка вика

 

Мъжку му дете ф"люлька

 

Плаче му дете вика

 

Орфю ми дете ни гледа

 

Я си ми свирка зева

 

Да ми са качи на небе

 

Свирка ми свири

 

Свирка му ни свири

 

Сети са Орфю дусети

 

Чи му са Бога налютил

 

Туку Орфю що да прави

 

Чи му свирка унемела

 

Чи му песна утегнала

 

Писна Орфю ду Бога

 

Боже ле Боже

 

Що сам гюнеф (грях) усторил

 

Та са си Боже налютил

 

Първше ми либе на небе

 

На небе Боже, ф"сарае

 

Доста ми Боже неволе

 

Мъжку ми дете аф люлька

 

Плаче ми дете вика

 

Кой да ми дете залюле

 

Стара ми майка на дори

 

Плаче ми майка вика

 

Бели си ръки кърши

 

Чи ми са къщи запустили

 

Низ дори трева убрасла

 

Йоще ми боже неволе

 

Чи ми свирка унемела

 

Свирка ми Боже ни свири

 

Вишну ле Боже

 

Тебе са Боже моле

 

Чи на тебе думилевам

 

Орфю са мольба моли

 

Вишну му мольба чуе

 

Та си прати Сланка Юда

 

Сланка Юда Самувила

 

Да му бави мъжку дете

 

Да гу люле аф люльката

 

Дур да расте да порасне

 

Да ни му са къщи запустили

 

Я му свирка ни свири

 

Йоще малу три нидели

 

Дур да са майка върне

 

Дур да си вода наточи

 

Студна ми вода Ясна

 

Да си ми Дана бане

 

Триста ми звезди триста ми Юди

 

Песна на Дана да пеет

 

Юда ми Дана била

 

Пак да е Дана юда

 

Юда ми Дана Дефина

 

Чи да му свирка свири

 

Чи да си песна пее

 

Звезди му каил станали

 

Ясна му люлька спуснали

 

На небе Орфю със люлька

 

На небе Орфю да свири

 

Да свири да пее

 

Първе си либе утемнал (отървал)

 

Утемнал либе закарал

 

Та и Бога каил ни става

 

Сланка ми Юда ф"сарае

 

Мъжку ми дете бави

 

Люле ми дете ф"люльката

 

Пресну гу млеку храни

 

Орфю ми доста уежен

 

Чи му свирка ни свири

 

Юда си Орфю мири

 

Хаде ми Орфю хаде

 

Трал ми си Орфю, потрай

 

Йоще малку три нидели

 

Та си със свирка свириш

 

Та си ми песни пееш

 

Я ти сега неволе

 

Орфю ми Орфю ф"сарае

 

Ф"сарае Орфю при майка

 

Ни ми еде ни ми пие

 

Се му са сълзи на йочи

 

Я ми е Дана ф"сарае

 

Ф"сарае Дана на небе

 

Миналу време поминалу

 

Поминали три нидели

 

Дур си дойде стара майка

 

И си носи студна вода

 

Студна ми вода Ясна

 

Банем ми банила

 

Банила ми Дана Юда

 

Банила е стара майка

 

Я излязли триста звезди

 

Триста звезди триста юди

 

Та ми пели Ясна песна

 

Дана ми Юда Дана

 

Дана ми Самувила

 

Дана ми Дефина

 

Яснум Яснум Яснила

 

Звезда зора узарила

 

Данум йоку Ясну сунце

 

Данум щита Ясна зора

 

У лунум ясни звезди

 

Дум ти дум /дума ти думам/ Дана

 

Банем бане убанила

 

Вишнум Дана Дефина

 

Дефина ми трису-летна

 

Уй уй Ясну слънце

 

Утунил /отворил?/ си сарае

 

У сарае Дана Юда

 

Дана Юда Самувила

 

Дана Юда Дефина

 

Как ми пели Ясна песна

 

Банила са Дана Юда

 

Банила са убанила

 

На лику хи ясну слънце

 

На гръди хи ясна месечина

 

Аф скути хи дребни звезди

 

Ни ми е млада булка

 

Я си ми е млада Дефина

 

Та ми флезе аф сарае

 

Де ми спие Ясну слънце

 

И на слънце измет чини

 

На земета курбан колет

 

Курбан колет девет крави

 

Дана му вечере готви

 

Златна му трапеза слага

 

Дана ми на небету

 

Я ми Орфю на земета

 

И са чуди що да прави

 

Чека Орфю, що ми чека

 

И ми флезе аф сарае

 




Гласувай:
2



1. анонимен - Източник: Научен Архив на БАН; архив на Ст. Веркович
30.01.2013 17:46
Песента продължава в следващия постинг!!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: grigorsimov
Категория: Политика
Прочетен: 28312315
Постинги: 4287
Коментари: 7547
Гласове: 8239
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031