Протестна нота до няколко институции, начело с омбудсмана (Арменския поп), изпратиха родители, провокирани и крайно възмутени, по думите им, от рекламите на ваксини, разпространявани в печатен и телевизионен формат.
Под писмото са се подписали над 200 души.
Неприятно ни изненада фактът, че е подновено излъчването на тв реклама на „Ротарикс", в разрез с влязло в сила преди две години решение за нарушения в нея, без да са осъществени никакви сериозни промени, както е предписано в решението.
Продължава и рекламата на „Церварикс" чрез рекламни пана, брошури, върху здравни карти и по други начини, с некоригирани нарушения, въпреки решението на ЕК на НСС от тази година. Излъчва се и телевизионна реклама на ваксината „Синфлорикс", съдържаща също заблуждаващи и манипулативни внушения.
Подчертава се, че връщането на рекламата на "Ротарикс" в телевизионния ефир без никаква съществена промяна злоупотребява с правата и достойнството на българския зрител и родител.
В предишната реклама се споменава, че „95% от децата под 5 години се заразяват с ротавирус". В новата реклама се твърди, че „голяма част от децата под 5 години се заразяват с ротавирус". Това не променя особено смисъла на текста и не измества акцента на рекламата за внушаване на страх от болестта, за да се принудят зрителите да купуват рекламирания продукт, коментират родителите.
Насаждането на тревога и паника, че детето може да бъде отделено от родителите и прието в болница, цели въздействие на съзнателно и подсъзнателно ниво, а фалшивото чувство на сигурност се гарантира единствено от поставянето на ваксината Ротарикс - е недопустимо. Тук прозира умисъл и злоупотреба, именно това е станало обект на жалбата подадена през 2011 г., и некоригиранo в рекламата след излязлото решение на НСС.
Само лекар-специалист има право да прецени и препоръча ваксина на родителите, но те са тези, които ще решат дали ще се възползват, се подчертава в протестната нота.
Цитира се решението на НСС, в което се казва, че „По решение на здравните власти в България тази ваксинация е доброволна, а те са тези, които правят преценка на всички статистически данни и относими към ваксинацията фактори. Имунизацията срещу ротавирусите е включена от Министерство на здравеопазването, но в списъка на препоръчителните имунизации..."
В писмото си родителите се обръщат към лекарите с призив да не се позволява рекламите на лекарствени средства да изземат функциите на лекаря и да насаждат мнението, че знанията и опита му не означават нищо и не е способен да комуникира с родителите, че това, което казва рекламата (явно и като скрит подтекст) е по-меродавно от прегледа и адекватното лечение.
От рекламата, изтъкват още родителите, се създава фалшивото чувство за сигурност - скритото послание може да се асоциира с: „ваксинирай и няма да имаш проблем, детето ще спи вкъщи".
Отбелязва се и друг важен момент, който се пропуска в рекламата - че има някои противопоказания за ваксинация, описани в листовката на продукта, които само лекар може да определи, независимо от въздействието на рекламата, че ваксината е предназначена за всички. Важно е да се отбележи, че след ваксинация може да възникнат усложнения.
Подобни нарушения има и в телевизионната реклама на „Синфлорикс". Твърдението, че „неваксинираният Петьо отново има отит" е манипулативно и подвежда хората, че само неваксинираните боледуват и че те задължително ще се разболеят многократно от отит.
Същевременно фирмата производител обяснява в кратката характеристика на продукта, че отитът на средното ухо се причинява от много микроорганизми, различни от серотиповете във ваксината - доказателство, че и ваксинираните боледуват от отит.
Изпратилите протестната нота са на мнение, че рекламите на ваксини като лекарствен продукт са специфична материя, за която са нужни медицински познания и в този смисъл се злоупотребява със зрителя, като се използва незнанието му, манипулирайки и умишлено внушавайки тревога и паника за децата му чрез рекламиране.
Затова родителите считат, че не трябва да има реклами на ваксини под никаква форма, както това е валидно и за всички останали лекарствени продукти, които се използват само по лекарско предписание и преценка! Или ако се допуска такова рекламиране, то да е стриктно контролирано от съответните институции.
Вижте и:
Ваксините и принудителната ваксинация, са биологично оръжие за депопулация на земното население. проф. Столешников
Нация на ваксините - документален филм (...
Защо се рекламира ваксина от задължителн...
Кой ни освободи на 3-ти март 1878 г. (ст...
Както обикновенно някои ще се измъкнат, ...
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata