
Прочетен: 4785 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 29.06.2016 13:50


Реформите на (евреина) патриарх Никон и зараждане на «разколничеството»
Различните течения, които можем да обединим с термина «старообрядчество», имат древна и трагична история.
В средата на 17-ти век патриарх Никон, с подкрепата на царя, направил религиозна реформа, уж, с цел да приведе богослуженията и некои обряди, в съответствие със «стандартите», приети в Константинополската Църква (както днес се приемат - новият календар и екуменизма, а също - “стандартите“ на НАТО и ЕС!!). Реформите трябвало уж да повишат престижа, и на Руската Православна Църква, и на руската държава.
Но старообрядците счели редакцията на църковните книги и унификацията на богослужебния ред, за кощунство.
Какво конкретно било направено с тази реформа? Измененията утвърдени (буквално – с огън и меч) 1656 и 1667 години, за невярващите могат да изглеждат доста незначителни. Например, бил редактиран «Символът на Вярата»: за царството Божие се предписвало да се говори в бъдеще време, от текста било премахнато или променено определението за Господа, а името на «Исус» оттогава трябвало да се пише с две «и» - «Иисус» (според новогръцкия образец). Никон отменил малките земни поклони, а традиционното кръстене с два пръста, т.н. «двупръстие» заменил с «трипръстие», а «двойното» алилуйя, с «тройно». И Кръстните походи никонианците започнали да провеждат срещу слънцето.
Били направени изменения и в обряда Евхаристия (Причастие). Реформата предизвикала постепенно изменение и в традициите на църковното пеене, и в иконописта.
Реформаторите-никонианци наричали защитниците на традициите и каноните на Руската Православна Църква, «разколници», и ги приравнявали с «еретиците». А привържениците на традиционната вяра наричали себе си «древноправославни християни» или «староверци». «Старообрядци» е компромисен термин, въведен в употреба през 19-ти век, от светски автори...
Трябва да се отбележи, че в некои източници наричат «староверци» и хората, изповядващи дохристианска религия (езичество). Но без всяко съмнение, Староверци са само христианите старообрядци. Недовослтвото на старообрядците подкопавало основите на държавата, затова, и светските, и църковните власти подлагали опозиционерите на гонения. Лидерът им, протопоп Авакум, бил изселен, а после изгорен. Същата съдба постигнала и много от неговите последователи. А освен това, (поради страшния терор срещу тях) в знак на протест, старообрядците устройвали масови самоизгаряния. Разбира се, не всички били толкова фанатичи.
От централните области на Русия, староверците бягали в Поволжието, зад Урал, на Север – в Сибир, а също в Полша и Литва. При Петър I положението на старообрядците малко се подобрило. Те били с ограничени права, и трябвало да плащат двойни данъци (като християните в “Турската“ – еврейска империя!), но можели откри да изповядват вярата си. При Екатерина II на старообрядците било разрешено да се завърнат в Москва и Санкт-Петербург, където те основали най-големите общини. В началото на 19-ти век правителството пак започнало да «затяга гайките». Но въпреки притесненията, старообрядците в Русия преуспявали...
А болшевиките не правели разлика между ново- и старообрядци (и еднакво унищожавали всички). На вярващите пак се наложило да емигрират, но този път, предимно в Новия Свят. Но даже и там те съумяли да запазят националната си идентичност. Културата на старообрядците е доста архаична. Те не бръснат брадите си, не употребяват алкохол и не пушат. Много от тях носят традиционното си облекло. Староверците събират древни икони, преписват църковите си книги, учат децата си на славянско писмо и знаменно(?) пеене. Въпреки отричането на прогреса, староверците често успяват в предприемачеството и в селското стопанство... Те са много упорити, издържливи и целеустремени хора. Преследванята на властите само укрепвали вярата и закалили духа им...
http://fb.ru/article/163053/staroobryadtsyi---eto-kto-staroobryadtsyi-i-staroveryi-raznitsa
.......................................
...Телевизор не гледат, нито децата, нито възрастните: «Прекалено много мърсотия може да се попие от него». А и много време отнема, което може да се посвети на полезна работа.
Питам ги, разрешават ли староверците на децата си да учат по-нагоре, висше образование.
– Който иска, той учи, забрани няма, но трябва само да се избягват излишествата. А и ние не се натискаме много да учим. Ето изучили сме топора (секирата), и от топора живем. Дядото научил бащата, бащата – нас, и това е нашият университет. А които са се изучили, но не умеят нищо, са в голям стрес. Ето сега, жени, завършили университети, а са безработни и са продавачки по лавките.
Бях чувал, че староверците се отказваат от пенсии и заплати, но отец Николай пояснява, че такъв строг ред има само у староверците -безпоповци (безпоповци са, защото още навремето са им избили поповете). «А ние, – казва, – не сме толкова строги, - получаваме и заплати, и пенсии. Но, разбира се, - считаме го за греховно. Ето например, моите баба и дядо се отказали от пенсите, и до края на дните си, живееха от своя труд. Или братът на дядо, също не получава пенсия, но има голямо стопанство...» +
Разговорът се прехвърля за староверците-безпоповци. Самите те, както е известно, не контактуват с външния свят, и нищо не разказват за себе си, а отец Николай знае не малко за тях. И разказва:
– Безпоповците се делат, основно, на странници и странноприемци. Странници са тези, които нямат пари и паспорти, и цялото си време прекарват в странстване и молитви. А странноприемците им помагат, и им осигуряват всичко необходимо. Познавам бабичка, която живее от пенсията си, и всеки ден продава пирожи на гарата, а целия й доход от търговията отива в скита (малък манастир) на староверците. И самата тя мечтае да отиде там, но за сега разбира, че без нея те ще пропаднат...
При това, всичко, което е взето от странноприемеца, странникът трябва да го отмоли. Това са ритуално чисти хора, които не могат да се хранят заедно със светски хора, много се молят, обличат се в особени дрехи, и общуването им със светски хора се свежда до минимум или изобщо се прекъсва. Странничеството е път за избрани. А странноприемците правят компромис, понеже все още са в падналия антихристов свят. Странниците живеят в монашеските си килийки, и ако при нужда изобщо излизат в света, те се отбиват при странноприимници...
Начина си на живот безпоповците сверяват с «Кормчията» (ръководство), което е сборник от канонически правила. И ако трябва да разберат, да речем, може ли да използват двигател за лодка или компютър, те прелистват «Кормчията» и търсят, има ли в него забрана за ползване на техника.
В последно време за безпоповците е все по-трудно да запазват вярата си, в «девствена чистота». Цивилизацията се промъква все по-близо, и те са принудени да напускат облагородените от тях места. Идват старци и ги отвеждат към красноярската тайга. Ловци ми разказваха неотдавна, че намерили в Асиновския район, Томска област, две староверски селища. В тях не живеел никой, но се остава с чувството, че стопаните са го напуснали едва вчера: на прозорците висели чисти перденца, леглата били акуратно оправени, всичко било подредено и изчистено...
http://www.sovsekretno.ru/articles/id/1321
Превод (извадки, от горните два сайта) Григор Симов
Поредният хибрид - муТРуски диверсант ср...
Археологическите открития установяват, ч...
2. radostinalassa
3. mt46
4. stela50
5. sparotok
6. planinitenabulgaria
7. kvg55
8. leonleonovpom2
9. getmans1
10. furiika
11. ka4ak
12. deathmetalverses
13. wonder
14. grigorsimov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. bojil
8. dobrota
9. milena6
10. ambroziia
2. radostinalassa
3. lamb
4. hadjito
5. iw69
6. metaloobrabotka
7. kvg55
8. iva971
9. klklkl
10. savaarhimandrit
