Прочетен: 1903 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 17.02.2017 00:54
То е такова, че без него всички останали нямат действеност (защото, ако някой се не роди от вода и Дух - не може да влезе в Царството Небесно). Затова е било потребно и дори наложително да се установи рождение, различно от първото рождение, което довежда човек в този тленен живот, тайнствен начин, който нито започва, нито завършва в поквареност, чрез който за нас би било възможно да последваме Извършителят на нашето спасение Иисус Христос.
Защото водата и купела стават майчина утроба, и онова, което е родено от нея, става нейно дете, както казва св. Йоан Златоуст. И Духът, който се издига над водата извършва онова, което върши Бог при формирането на ембриона. И както Спасителят на третия ден след полагането в гроба отново се върнал към живот, така и вярващите, покрити от вода вместо от пръст, чрез трикратното потапяне изобразяват в себе си благодатта на тридневното Възкресение. Осенявайки водата, Всесветият Дух я освещава, за да бъде тялото осветено от видимата вода и душата да може да приеме освещението от невидимия Дух. Защото, както водата в котела приема топлината на огъня, така и водата в купела се превръща от Духа в Божествена сила, която очиства и удостоява с осиновление тези, които се кръщават по този начин. А онези, които се кръщават по друг начин, вместо да приемат очищение и осиновление, стават нечисти и синове на мрака.
Вече три години се поставя въпроса относно възможността за приемане на еретиците, които се обръщат към нас, т.е. за тяхното кръщение, което се извършва в противоречие с Преданието на светите Апостоли и на божествените Отци, както и с обичаите и постановленията на Съборната и Апостолска Църква.Ние, които по Божия милост сме възпитани в Православната Църква, пазим правилата на св. Апостоли и божествените Отци и признаваме само една Църква, нашата Свята, Съборна и Апостолска Църква, чиито тайнства, а следователно и кръщение, единствено приемаме. Напротив, отвращаваме се чрез общо решение от всичко онова, което става у еретиците и което не се извършва така, както е заповядано от Светия Дух и апостолите и както се извършва в Христовата Църква до ден днешен. Защото това са изобретения на развратни хора, които считаме противни и чужди на апостолското предание. Затова отхвърляме всяко еретическо кръщение и приемаме онези от еретиците, които се обръщат към нас, като непосветени и некръстени. Така ние следваме на първо място Господа Иисуса Христа, Който е заповядал на апостолите си да кръщават в името на Отца и Сина и Св. Дух; следваме и светите божествени апостоли, които са ни заповядали да кръщаваме обръщащите се с три потапяния и изваждания (от водата) с произнасяне при всяко потапяне на едното име на Светата Троица; после следваме и божествения равноапостолен Дионисий, който казва: „Оглашен, кога съблекат от него всички дрехи се потапя три пъти в купела, съдържащ осветена вода и елей, като се призовават трите ипостаси на всеблаженното Божество, подир това се запечатва с боготворното миро, и веднага след това става причастник на Божествената Евхаристия!”; най-сетне, следваме и Втория и Пето-шестия вселенски събори, които ни заповядват да се приемат като некръстени всички обръщащи се в Православието, които не са били кръстени с три потапяния и изваждания, при всяко от които да се е призовало името на една от Божествените ипостаси, а са били кръстени по някакъв друг начин.
Като се придържаме към тия свети и божествени определения, считаме достойно за осъждане и отвратително еретическото кръщение, защото то противоречи на апостолската божествена заповед. Според думите на св. Атанасий Велики и на св. Амвросий то не е нищо друго освен безполезно умиване, което никак не освещава и не очиства от греха. Ето защо всички, които некръщенно са кръстени (abaptistws baptizomenous) от еретици, когато се обръщат към Православието, приемаме ги като некръстени и без всякакво смущение ги кръщаваме според апостолските и съборните правила, на които твърдо почива св. Христова апостолска и вселенска Църква, нашата обща Майка.
С това наше общо решение и изявление запечатваме това определение (орос), като съгласно с апостолските и съборните правила, което потвърждаваме и с подписите си.
В лето Господне 1756
+ Кирил, по Божия милост Архиепископ на Константинопол (Новият Рим) и Вселенски Патриарх
+ Матей, по Божия милост Папа и Патриарх на великия град Александрия
+ Партений, по Божия милост Патриарх на светия град Йерусалим и цяла Палестина
Извор: "Ревнитељ" бр. 3
Тагове:
Тъй като COVID и „The Vax“ досега не усп...
Турският вътрешен министър: Целият свят ...
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata