Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.11.2021 13:22 - Кратък преглед на отношенията на Православието с юдаизма
Автор: grigorsimov Категория: Политика   
Прочетен: 445 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 28.11.2021 13:24

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Най-старото достигнало до нас светоотеческо произведение, в тази насока, е «Разговор с Трифон юдеина» на свети Юстин Философ. Светият отец твърди, че силите на Светия Дух престанали да действат в юдеите, след идването на Христа. Той посочва, че след Христовото пришествие юдеите нямат ни един пророк. А светият Дух е продължил действието си в новозаветната Църква: «При нас дойде това, което преди беше във вашия народ; та сега сред нас може да се видят и жени, и мъже, имащи дарове от Духа Божий». 
Тертулиан († 220/240) в труда си «Против юдеите» обосновава Божествеността на Христа, через пророчествата в Стария Завет, чрез чудесата в Новия Завет и в живота на Църквата. Старият Завет е подготовка за Новия, в него има два вида пророчества за Христа: едните говорят за Неговото пришествие, в образа на роб за страдания, за рода човешки, а вторите, за Бъдещото Му пришествие в слава. В лицето на Господа Иисуса Христа се съединяват двата Завета: за него говорят пророчествата, и Самият Той привежда в изпълнение, това което се е очаквало.
Свети Иполит Римски в краткия «Трактат против юдеите» сочи цитатите от Стария Завет, предсказващи кръстните страдания на Месията и наближаващото призвание на  езичниците, и изобличава юдеите, че и след като се явила Светлината на Истината, те продължават да се лутат в мрак, и да се спъват. Тяхното падение и отхвърляне (от Господа), също е предсказано от пророците.
Свщеномъченикът Киприан Картагенски († 258) е оставил «Три книги свидетелства против юдеите». Това е тематична подборка на цитати от Стария и от Новия Завет. В първата книга са свидетелствата, че «юдеите, според предсказанията, са отстъпили от Бога и са изгубили благодатта, която им е била дарувана преди… и че тяхното място заели християните, угаждащи на Господа с вяра, и идващи от всички народи, от целия свят». Във втората част се привеждат основните ветхозаветни пророчества, които се изпълнили в (Лицето на) Иисуса Христа. В третата част, на основата на Светото Писание, кратко се излагат заповедите на християнската нравственост.
Свети Йоан Златоуст († 407) в края на IV век произнесъл «Пет слова (проповеди) против юдеите», насочени към тези християни, които посещавали синагоги и участвали в юдейски ритуали. Светецът обяснява, че след Христа, юдаизмът изгубил значението си, и затова спазването на обрядите му, е против волята Божия, и че спазването на ветхозаветните предписания вече няма никакво основание.
Блаженият Августин († 430) в началото на V век написал «Разсъждение против юдеите» («Tractatus adversus Judaeos»), в което утвърждава, че даже след като юдеите заслуживават най-сурово наказание, за това, че изпратили Иисуса на жестока смърт, те били запазени живи по Божия Промисъл, та заедно със своето Писание, да са неволни свидетели на истините на християнството.
Преподобният Анастасий Синаит († ок. 700) написал «Диспут против юдеите». Където също се посочва краят на действието на ветхозаветния закон; и е обърнато внимание на Божествеността на Иисуса Христа, а също и на иконопочитанието, за което преподобният казва така: «Ние християните се покланяме на кръста, но не на дървото се покланяме, а на разпнатия на него Христос».  (... "Радуйся Честний и Животворящий Кресте Господен, прогоняяй бесъй, силою пропятого на тебе Господа нащего Иисуса Христа"... Г.С.)
Западният светец Грегентий Тавърски, в VII век записал спора си с юдеина Хербан, – спорът се водел в присътствието на краля Омерит. Хербан, въпреки аргументите на светеца, продължавал да упорства, и тогава, по молитва на свеца станало чудо: сред присътствавщите на спора юдеи се явил във видим образ Христос, след което равинът Хербан заедно с пет и половина хиляди юдеи, приел кръщение.
В същия век свети Леонти Неаполийски († ок. 650) написал апология против юдеите. Той казва, че юдеите, сочейки иконопочитанието, обвиняват християните в идолопоклонство, позовавайки се на забраната: «Не си правете кумири и изваяния» (Исх. 20: 4–5). В отговор свети Леонтий, основавайки се на Исх. 25: 18 и Иез. 41: 18, пишет: «Ако евреите ни осъждат за изображенията (за иконите), те трябва да осъждат и Бога, задето ги е създал», – «Ние се покланяме, не на дървото, а на Този, Който е бил разпнат на кръста», а «иконите са отворена книга, напомняща ни за Бога».
Преподобният Никита Стифат (XI в.) написал неголямо «Слово към юдеите», в което напомня за прекратяването на ветхозаветния закон и отхвърлянето на юдаизма: «Бог възненавидя и отхвърли, и служенито на юдеите, и съботите им, и празниците им», за което предсказвал още чрез пророците.
В XIV век императорът Йоанн Кантакузин написал «Диалог с юдеин». Там, освен другото, той посочва на юдеина Ксен, че според пророк Исая, Новият Завет ще се яви от Йерусалим: «От Цион ще се яви Закон, и Слово Господне – от Йерусалим» (Ис. 2: 3). Невъзможно е да се допусне, че това е било казано за Стария Закон, понеже той бил даден от Бога на Мойсей, на Синай, в пустинята. Тук не се казва «ще се даде», но «ще се яви» от Цион. Йоан питал Ксен: ако Иисус е бил измамник, как станало така, че ни Бог, ни езичниците-императори не можали да унищожат християнството, което било проповядвано по целия свят. Диалогът завършил с обръщане на Ксен към Православието...
Кратка извадка от:
https://3rm.info/publications/25045-kratkiy-obzor-otnosheniy-pravoslaviya-i-iudaizma.html
Превод, Григор Симов  



Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: grigorsimov
Категория: Политика
Прочетен: 28357376
Постинги: 4299
Коментари: 7559
Гласове: 8247
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930